Video Of The Month

Thursday 1 November 2012

Allah Maha Perancang Yang Terbaik...

Assalammualaikum...

Tak jawab...dosa, kalo korg jawab...murah rezeki korg!

Konsert akhir tahun tadika Hanie baru2 ni dah selesai beberapa minggu yg lps.  Mase kt konsert tu of course lar ada majlis penyampaian anugerah utk beberapa kanak2 yg cemerlang dlm subjek tertentu.  Kanak2 yg dpt percapaian best among the best akan dpt piala yg besar gedabak okey...!

Mase Adam tadika dulu (Hanie skolah tadika yg sama dgn Adam), lps dia wat persembahan pentas, sblm majlis penyampaian anugerah diberikn, aku dan laki aku dh blah awal2 dulu.  Aturcara majlis konsert tadika ni selalunya tiap2 thn, bdk2 akan mulakan dgn wat persembahan dulu.  Selepas selesai 7 persembahan pentas, baru ler majlis penyampaian anugerah, then sambung balik persembahan bdk2 yang seterusnya. So, aku dgn laki aku ni malas ar nk stay lelama kn.  Tapi kali ni nk tggu persembahan Hanie sket nyer lama tau.  Persembahan pentas yg ke 13 okey...!!  So nk tak nk, aku dan laki terpaksa ler lyn jap majlis penyampaian anugerah tu.  Bknnyer jeles pn sbb nama anak aku tak dipanggil.  Tapi kesian kt Maira sbb dia dh bosan asik dok kt kerusi, mkn, tido, mnyusu.  Bontot aku pn dh kematu dok lelama kt krusi plastik tu.  At last, Maira dh xleh nk handle lg.  Laki aku bgun ajak Maira gi supermarket kt ctu.  Aku dok sgsorg jap, tgk bdk2 yg amik hadiah kt atas pentas.  Tak lama kemudian, hp aku berbunyik. Laki aku tepon.  Dia suh aku gi tmpat dia dok lepak dgn Maira.  Rupe nyer diaorg dok kt tgga dkat dgn pintu masuk supermarket.  

Brbekalkn dgn vitagen sekampit, Maira trus jd bdk baik.  Maira mmg gilakn vitagen.  Dia sorg jer bleh abis minum sebotol tu.  Pastu dia gi ngecek kt abg dn kakak dia.  Sbb perisa lelain kn...

Aku pn dok lepak kt tgga sbb ekon dari pintu masuk supermarket kt ctu tempias rase sejuk kt kitaorg.  Bgus tul laki aku cari port.  Dari dok berhimpit2 dgn mak bapak bdk, pastu kerusi aku plak asik kena tendang dr blakang dgn bdk kecik yg xleh dok diam.  Bikin hati panas jer.  

Majlis penyampaian anugerah dh selesai.  Persembahan bdk2 yg lain bersambung semula.  Aku sabar menunggu giliran persembahan Hanie.  Kgkonon nk record video utk wat kenangan.  Paling tidak pn, nk tnjuk kat atuk dan nenek dia nnti.  

Aku memecahkn kesunyian kitaorg dgn menanyakan soalan kat laki aku.

" Abg, ank kita tak dpt anugerah ke...? "

" Yang, penting sgt ker anugerah tu? "

" Ntah lar, tgk ank org lain dpt hadiah, rase nyer nk gak ank kita dpt hadiah kn..."  Actually aku terkilan sbnrnya.

" Yang, kwn saya dari drjah 3 smpai drjah 6, straight result exam dpt no. 1, awk tau tak dia keja apa skrg? "

" Dia keja apa? "

" Dia skrg jd kuli jer, technician TNB jer, yang..."

" Ye ker? "

" Yelar, dulu dia satu kelas dgn saya.  Dia mmg bdk pandai.  Tapi rezeki sumo Allah yang tentukn. So, achievement tadika ni xde apa lar, yang. "

" Betul...betul...betul! "  

" Tgk kwn saya yg si Rajan tu.  Dia bknnyer pandai pn.  Nk ikutkn saya lg pandai dr dia.  Tapi tgk lar dia skrg jd apa.  Gaji berpuluh2 ribu tau!  Siap bleh belikan bapak dia keta mercedes lagi! "

Aku tercopong mendengarnya. Kagum.

Aku kenal bangat dgn si Rajan tu, kwn laki aku since high school lg.  Aku kenal dia since kitaorg dh bertunang lg.  Mase kitaorg baru2 kawin pn dia ada dtg jumpa laki aku.  Maklum ler big boss kn, of course ler busy jer memanjang.  Dulu dia pegang courts mammoth johor.  Skrg ni dia kena transfer ke sarawak plak.  Tp Rajan tak pernah lupa diri.  Bila cuti dia blk p.gdg jer, mesti nk ajak laki kuar minum smbil testing keta import yg dia baru beli.  

Sbnrnya perbualan ringkas tu telah memberikan aku kelegaan dlm hati.  Menghilangkan sedikit rase terkilan aku.   Aku dah tak kisah lagi jika Hanie x dpt apa2 hadiah or anugerah kecemerlangan tadika for next year.  Setiap org dikurniakn dgn kepandaian memasing.  Aku xnk ank2 aku study harder.  Aku nk ank2 aku study smart. Perjalanan mereka masih jauh lg.  Byk lg rintangan yg mereka perlu hadapi.  Pengaruh kwn2 adalah musuh utama.  So, aku perlu sentiasa memimpin mereka supaya mereka tidak terjebak dgn gejala negatif. Kengkadang bila anak cemerlang kt tadika, blum tentu lagi mereka akan cemerlang kt sekolah rendah.  Kgkdg bila cemerlang kt skolah rendah, blum tentu lg mereka akan cemerlang kt sekolah menengah pula.  Dan begitu lar setrusnya...

Kita hanya merancang, Allah yg Menentukan.  

So, aku tak kan kecewa mati jika ank aku x dpt nombor 1 dlm exam nnti.  Rezeki Allah yang tentukan.  Bknnyer nombor dlm kelas.  

Aku tak kan rendah diri dan malu jika anak aku tak dpt apa2 anugerah percapaian.  Lg sekali rezeki Allah yang tentukan.  Bknnyer piala ataupn anugerah...

Aku percaya Allah telah merancang sesuatu yg baik utk kita jika kita gagal hari ni.  Yang penting, jgn mudah untuk berputus asa.  Sentiasa berusaha dan berusaha utk memberikan education yg terbaik dunia dan akhirat utk ank2 kita.

Apa yang penting, aku dan laki aku dah planning awal2 utk study course yang sesuai utk ank2 aku lanjutkn pelajaran diaorg nnti.  Aku tak mau amik course yg pelik2.  Aku nk course yg seiring dgn keperluan pekerjaan masa akan datang.  

Wassalam...





Dun worry, kids, Ibu will always be here to guide you where ever you are....












No comments: