Video Of The Month

Thursday 5 November 2015

Hip...hip...Hooraayy!!

Assalammualaikum....


Tepat pukul 4.15 petang tadi, Adam Izz baru abis last paper final exam untuk sekolah agamanya.  Fuhh..selama 2 minggu aku dan my laki turut bergelumang dengan buku-buku dan contoh kertas soalan dari internet untuk memberi tunjuk ajar yang terbaik pada Adam Izz dan Hanie.  Minggu lepas, Hanie yang paling teruk sekali sebab pagi dan petang dia ada exam.  Pagi dia exam sekolah agama dan petang pula exam sekolah rendah.  Subjek sekolah rendah sebenarnya budak-budak ni dah ulangkaji dan buat latihan soalan since dari awal bulan 10.  Manakala Adam Izz pula, dia ada relaks sikit minggu lepas sebab pagi dia cuma exam sekolah rendah jer.  Petang dia cuti sekolah agama seminggu sebab budak darjah 1, 2 dan 3 guna kelas untuk final exam.  So, minggu ni giliran budak darjah 4. 5 dan 6 pulak yang exam dan hari ni kira last paper lar untuk final exam sekolah agama dia.  And this week, Hanie pula cuti sekolah agama seminggu.  Whoaa...makin naik lemak minah tu.  Mentang-mentang dah abis exam sekolah rendah dan agama dulu dari abangnya, punya lar berpoya-poya dok asyik main game jer!

Macam biasa aku amat titik beratkan untuk subjek sekolah agama.  Siapa yang dok kat Johor, tau ler macam mana prosedur result sekolah agama kat Johor ni.  Kalo tak lulus subjek teras memang tak dapat ler naik ke kelas untuk tahun depan.  Dah tak pasal-pasal kena repeat dok kelas yang sama.  Sebenarnya prosedur ini tak menyusahkan.  Malah, dah lama dipraktikkan sejak aku sekolah agama dulu.  Tak macam kat negeri-negeri lain, kelas KAFA, lulus ke tak lulus tetap naik kelas. 

Untuk subjek sekolah rendah pula, sebenarnya bukan lar tak penting langsung.  It's still important.  Cuma aku tak tekankan sangat untuk dapatkan skor yang tinggi kalo nak masuk ke kelas pandai.  Sekolah budak-budak ini still mengamalkan yang mana budak pandai, masuk kelas pandai, yang mana tak pandai, masuk kelas biasa-biasa jer, mengikut result final exam nanti.  Mana ada mak bapak yang tak nak anak dia masuk ke kelas pandai kan?  Tapi kena ingat, persaingan untuk mendapatkan skor tinggi semakin sengit dan akhirnya anak-anak ni akan menjadi stress end of the days.

So, just study smart.  The important is, budak faham konsep dalam subjek yang depa belajar.

Untuk subjek sekolah rendah, aku cuma harapkan Adam Izz dan Hanie ada peningkatan markah dari result exam setengah tahun dengan result final exam.  Itu jer.  Masuk kelas pandai ke kelas biasa-biasa ke itu aku tak kisah.  Belajar tetap subjek yang sama juga.  Tiada beza.  

Minggu depan, budak-budak ni cuma sekolah 1 hari jer iaitu hari Ahad dan seterusnya cuti Deepavali sampai seminggu.  Aku pun tak tahu kenapa cuti Deepavali kali ini boleh sampai seminggu.  Selalunya cuti 2 hari hingga 3 hari jer.  Tapi yang pastinya, aku lar orang yang paling gumbira sekali bila sekolah edarkan surat cuti Deepavali selama seminggu.  Boleh lar aku ada masa yang tenang untuk menjahit dan mengemas rumah.  Banyak tempahan nak kena siapkan.  Boleh lar aku layan midnight movies bersama my laki.  Boleh lar aku layan korean drama yang banyak aku ketinggalan.  

Akhir kata dari saya....

Yeay....!!  Hip...hip..hip...hooray!  Budak dah abis exam!





Thanks for reading this entry!




No comments: