Video Of The Month

Sunday 22 November 2015

Peranakkan Turun. How to Know it? (For Women Please...)

Assalammualaikum....


Pernahkah anda mengalami keadaan yang tidak selesa di bahagian faraj seperti ada sesuatu yang nak terkeluar tapi tak terkeluar?  Atau pernahkah anda mengalami buang air kecil yang tak puas walaupun anda telah berkali-kali pergi ke bilik air untuk membuang air kecik.  Pernahkah anda mengalami tidak selesa di bahagian ari-ari anda?  Itu lar penanda peranakkan anda telah turun.  Tapi ini tanda-tanda yang tidak terlalu teruk sangat dan masih boleh diperbetulkan jika anda cepat-cepat pergi berurut.  Kalo tanda-tanda yang teruk pula jika anda mengalami pendarahan yang banyak di bahagian faraj dan terdapat satu benjolan sudah terkeluar dari vagina anda, haa...masa tu dah terlambat nak masukkan balik semula, pergi hospital, terpaksa kena potong.  

Keadaan ini adalah normal bagi wanita yang sudah bersalin berulang kali.  Tetapi jangan ingat peranakkan turun hanya berlaku pada wanita yang sudah berkahwin jer.  Wanita yang belum berkahwin pun boleh berpotensi besar untuk mengalami simptom peranakkan turun jika mereka aktif di dalam bidang sukan dan selalu membuat kerja-kerja berat.  

2 hari lepas, aku baru lepas berurut untuk naikkan peranakkan.  Ikutkan aku malas nak pergi berurut.  Nak urut sendiri jer kat rumah kan.  Tapi tau jer lar...sendiri urut mana nak sedap dengan tangan tukang urut kan.  Baiknya dua tiga hari jer lepas tu datang balik rasa tak selesa kat bawah tu.  At last, terpaksa pergi berurut gak dengan tukang urut yang juga bekas tukang urut masa aku lepas bersalin.  Kena buat appointment dulu dengan makcik ni sebab banyak orang tempah dia untuk datang mengurut.  Famous makcik tukang urut ni tau!  So, makcik ni pesan kat aku, jangan buat kerja berat-berat.  Jangan amalkan minuman berais.  Jangan tolak barang guna ibu jari kaki sebab ibu jari kaki ada hubungan dengan rahim/peranakkan kita.  Turun naik tangga juga boleh menyumbangkan kepada kesan kepada peranakkan turun. Aisshhh...nampaknya lepas ni aku kena kurangkan sikit turun naik tangga.  Maybe lepas ni, kalo nak turun tangga, aku kena pegang perut aku erat-erat supaya jangan kasi jatuh ke bawah.  

Itu jer lar pesanan penaja dari makcik tukang urut tu.  Sambil tu dia puji gak perut aku nampak cantik lepas bersalinkan 3 orang.  Takde nampak parut-parut selulit pun kat perut.  Kalo ada pun parut selulit tu, buat apa nak dimalukan?  Malah lagi bersyukur sebab diizinkan Allah untuk membawa sebuah nyawa.  

Sebenarnya kita boleh buat pemeriksaan sendiri sekiranya kita nak tahu macam mana rahim/peranakkan ni terkeluar ke tak.  Caranya ialah buat dalam keadaan mencangkung.  Masukkan 1 jari ke dalam vagina.  Kalo ada macam ada guli besar atau tombong kat tengah laluan tu maknanya peranakkan kita turun.  Lagi dalam tombong tu lagi sihat lar rahim kita.



Ooo..macam ni rupa tombong!  Aku pun baru tau!  Takpe kita share sama-sama yerk!



Masa aku pergi berurut tu hari, makcik tu cakap agak kritikal gak peranakkan aku turun.  Biasalah dah lama tak pergi mengurutkan.  Last berurut dengan makcik tu dua-tiga tahun lepas kot.  Makcik tu tahan nafas tau masa dia tekan perut aku dari bawah ke atas.  Dengan aku sekali tahan nafas untuk jerit.  Agak bisa gak bekas tempat dia urut tu.  Tapi untuk pastikan rahim aku berkeadaan baik, tahan jer lar sakit tu kan...

Makcik tu pun ada pernah urutkan Adam Izz, 4 tahun lepas.  Aku cakap kat makcik tu Adam Izz tak boleh kena sejuk sikit, tak boleh minum air berais, nanti mula lar datang semput dia.  Dulu Adam Izz mudah terkena batuk semput.  Lepas makcik tu urutkan Adam Izz, betulkan urat saraf dia sikit ke apa, sejak dari tu terus Adam Izz jarang terkena semput.  Setakat batuk biasa jer tu adalah, tapi tak sampai ke tahap asma lelah.  Alhamdullilah.

So, macam mana kita nak elakkan peranakkan kita turun lagi?  Ni adalah perkongsian yang aku nak share khas untuk pembaca blog di sini.  Yang mana dulu pernah kondem blog ni, lepas tu datang senyap-senyap as silent reader hanya kerana nak tahu apa entry yang aku up kali ini dalam blog ni, takpe lar...aku halalkan ilmu ni dibaca oleh orang yang pernah kondem blog ni dulu.

Let's check out!













Pelvic floor exercises as an alternative to Hysterectomy for Uterine Prolapse- If you don't like Kegels, here are 5 Alternatives to Kegel Exercises:

Setu Bandha Sarvangasana Supported Bridge Pose as therapy for a prolapsed uterus, regulates menstrual flow:

Pin it! Watching out for these common mistakes in Bridge Pose will save your knee joints!:
Lakukan senaman seperti di atas.

  • Amalkan senaman kegel untuk menguatkan otot pelvis.  Cara melakukan senaman ini ialah dengan cara mengemut (seperti menahan kencing) selama 15 saat dan kemudian melepaskan kemutan tadiselama 5 saat.  Ulang beberapa kali.  Senaman ini boleh dibuat bila-bila masa saja sewaktu baring atau menonton tv.  Makin kerap dilakukan Insha Allah makin kuatlah otot pelvis kita.

  • Elakkan kehamilan yang rapat.  Jarakkan kehamilan anda.

  • Sila jumpa dengan doktor segera jika keadaan peranakkan anda semakin teruk.

  • Jika peranakkan/rahim anda berada dalam keadaan tidak selesa, cepat-cepat pergi berurut.  Jangan biarkan ianya semakin teruk.

  • Amalkan jamu yang telah diluluskan oleh kementerian kesihatan.

  • Amalkan pemakanan sihat dan berserat untuk melawaskan rasa sembelit.  Sebab sembelit yang lama boleh mengakibatkan peranakkan kita turun.


Rahim/Peranakkan wanita adalah anugerah Allah yang tak ternilai untuk kita.  Sudah tentu kita perlu menjaganya dengan baik untuk keharmonian rumahtangga suami isteri.  Perlu kita mengambil tahu tentang hal ini kerana ia melibatkan kesihatan dalaman diri kita.  Semoga perkongsian info ini dapat membantu kaum wanita di luar sana yang malu hendak bertanya tentang hal sulit ini.

Emm...lepas ni nak kena cari lar jamu mak dara ke jamu anak dara tu.  Tengok pekerja Indon aku, memang kuat makan jamu, that's why diaorang memang kuat bekerja.  Takde nya depa nak bergantung dengan ubat-ubat doktor ni, ada jer jamu indon yang depa beli kat toko-toko jamu bila depa balik indon untuk cop passport.  Aku pun rasa macam nak korek sikit rahsia diaorang, jamu apa yak yang paling bagus, pokoknya yang senang-senang aja, emangnya tak mau di pikirin sangat lor.  



Thanks for reading this entry!


No comments: