Video Of The Month

Wednesday 23 December 2015

Berkatkah Rezeki Kita Cari Selama ini?

Assalammualaikum...





SubhanAllah...

Sungguh jujur budak ni.  Hanya disebabkan dia tiru dalam exam maka dia tak mahu nanti esok dia kerja, tak berkat pula duit gaji dia.

Bagaimana pula dengan kita?  

Cukup berkat kah rezeki dan gaji yang kita dapat selama ini?

Teringat dulu masa aku belajar kat UiTM, Shah Alam.

Bila nak final exam, bertungkus lumus menghafal segala teori dan rumus, study sampai pagi, tidur dapat sejam dua pun jadi lar.  Pergi kuliah masuk dewan exam, aku dah terasa kepala aku lagi besar dari badan aku.  Sarat dengan pelbagai info.

Paling tragic sekali bila course aku ada subject BUSINESS LAW.  Segala act/akta dalam buku business law tu aku hafal semua.  Sebab bila dah tersalah tulis act/akta dengan nombor sekali, of course terang-terang ko dah salah jawapan.  Terus terang aku katakan, subject Law memang susah giler.  Walaupun kita tahu pada satu akta tu, kita tak dapat pengadilan tapi sebenarnya ada akta lain pula yang boleh kita tuntut hak kita. Amazing, right?  Ok lar, kalo aku teruskan aku rasa aku dah boleh jadi peguam, tinggal lagi aku ni jenis tak reti nak bercakap depan orang ramai.  

Kita tinggalkan dulu pasal subject law tu dan kita sambung balik cerita tadi.

Dapat jer kertas soalan, baca bismillah, baca soalan dengan teliti, dah tau jawapan, luahkan segala yang ada dalam kepala otak aku ke atas kertas jawapan.  Bila dah hantar kertas jawapan kat lecturer, terus keluar dari dewan exam, baru lar terasa ringan sikit kepala aku.

Tengok result kat notice board, terasa puas hati dapat antara yang terbaik sebab itu lar hasil usaha, penat jerih kita belajar sampai ke pagi.  

Even final exam or monthly test tak semua orang akan berlaku jujur pada diri sendiri untuk mahu lulus kredit dalam sesuatu subjek.  Of course lar ada juga yang meniru, ada yang bawa nota jawapan kecik dan macam-macam lagi trick tapi aku tak mahu sentuh siapa dan siapa walaupun aku tahu orang yang paling terdekat buat macam itu ialah kawan aku sendiri.

So, aku pun dah cerita kat korang dalam blog ni kan tentang aku telah dikhianati oleh kawan aku sendiri dalam assignment group project.  Cari lar sendiri entry tu dalam blog ni.  Aku belum buang lagi rasanya. That's why aku prefer buat assignment individual.  Bila buat group assignment, ada lar malaun yang cuba mencuri idea dan isi-isi penting aku, then bagi tau kat lecturer yang aku tak buat kerja.  Harap orang tu 'berkat' lar rezeki dia bekerja yerk bila dia buat aniaya macam ni kat aku.  Well, selagi dia tak minta maaf, selagi itu aku tak 'halal'kan apa yang dia dah buat aku dulu.

Perkara ini bukan lar terjadi masa zaman aku study jer, malah sekarang ni pun berlambak orang macam tu.  Kes kawan makan kawan.  Hati-hati yer bila berkawan.  Cari lah kawan yang tidak mempergunakan kita untuk kesenangan dia.  

Jujur pada diri sendiri apabila menuntut ilmu.  Takut nanti rezeki yang kita dapat bila kita bekerja nanti, tidak berkat, walaupun kita bekerja dari sumber yang halal.  Kita mungkin lupa yang kita ada buat something masa kita study dulu, tapi bila kita teringat balik, cepat-cepat lar solat Taubat kepada Yang Maha Pemberi Rezeki.


Thanks for reading this entry!


No comments: