Video Of The Month

Sunday 27 December 2015

What's up!

Assalammualaikum....


Mana lar penulis blog ni pergi ekk...?


Cuti sekolah pun sibuk juga ke?  


Yer, memang sibuk.  Mana nak jahit kain sekolah Hanie, nak jahit baju yang akak aku order, siapkan hantaran dan goodies untuk wedding adik lelaki aku, siapkan persiapan barang sekolah budak-budak lagi, hantar Humairah ke tadika untuk kelas membaca Cahayaku dan macam-macam lagi urusan.


Ditambah lagi dengan sifat malas nak update blog walaupun hari-hari buka blog sendiri tapi pi layan facebook lar, twitter lar, youtube lar, pinterest lar, v app lar, korean drama lar, cari bahan rujukan kat google lar, dah blog sendiri terbengkalai macam tu jer...


Tak semua orang ada masa untuk update blog.  Kekadang kita ada bahan untuk update tapi masa pula tak mengizinkan.  Kekadang kita takde bahan untuk update, tapi teringin pulak nak bercoleteh yang bukan-bukan kat dalam blog.  Blog kita kan, janji berupdate!


Cuti sekolah ni sempat lar aku mencari bahan untuk buku rujukan dan latihan Adam, Hanie dan Humairah.  Semua dah siap pun sampul dengan plastic.  Yelar...buku baru kan!  Biar banyak sikit buku latihan ulangkaji tu kat rumah supaya boleh terbiasa menjawab macam-macam trick soalan.  Lain brand buku, lain skill soalan dia.  Kadang-kadang brand buku yang cikai pun lagi mencabar soalannya dari yang branded, tau tak?


Of course lar, sana sini orang berupdate sibuk pasal persiapan sekolah anak-anak memasing.  Lepas tu, awal tahun nanti, orang busy pulak berupdate pasal persiapan hari raya.  Macam tu lar orang pompuan...kata GST tu membebankan tapi bila bab shopping, tak pernah rasa terbeban.  Hahaha....  Kalo bijak berbelanja, dapat survey harga lagi murah, insyallah...boleh dapat banyak penjimatan.




Bukti aku siapkan hantaran untuk adik lelaki aku.  Semuanya DIY tau...!  Ni yang dah siap spray dengan silver.  Tema color pink purple silver bling bling.  Tema hantaran - Kala cinta bertasbih.
Ppuihh...


I'm still don't believe it until now.  Baju kemeja sekolah Adam Izz limited saiz boleh pulak dijual dengan harga RM4.00?  Elok pulak tu...takde capuk2 kuning pun.  Dijual dalam sarung plastik siap digantung lagi, takde lar main campak-campak kat dalam tray tu.  Dapat lar sauk 2 helai buat stok tahun depan ker.  Macam biasa...kain sekolah Hanie tahun ni pun akan dijahit.  Tahun lepas dah tak muat sebab dah singkat.  Cepat betul anak aku membesar.  


Every year memang aku siapkan list yuran macam ni.  Senang nak tengok apa yang patut dan tak patut beli untuk barang persekolahan budak-budak ni.  Semua perbelanjaan masih mengikut apa yang tercatat dalam list ni.  Belum ada lagi yang terkeluar dari list perbelanjaan.


Tahun depan Humairah dah masuk tadika.  Tadika yang sama abang dan kakak dia belajar.  Ada kenaikkan sikit yuran bulanan tadika Humairah kali ini but what to do, just go on with the flow.  Tu pun dah tolak sebab ada sesetengah buku-buku tadika Humairah tak perlu beli macam Qiraati, Bacalah Jawi sebab dah ada abang dan kakak dia beli dulu dan still simpan lagi sampai sekarang.  That's why aku masukkan Humairah ke tadika yang sama.  Kalo masuk tadika lain, dan tentu kena beli buku lain pulak.  Lagipun aku suka sistem membaca tadika ini.  Macam aku ceritakan sebelum ini, dari Adam dan Hanie cakap bahasa alien, sampailah sekarang boleh bercakap bahasa melayu dan english.  Good job, all the teachers of Tadika Restu!

Then, budak-budak ni dapat durian runtuh bila makcik diaorang/adik ipar aku kasi RM150 untuk beli bag sekolah dan top up barang persekolahan yang mana tak cukup.  Alhamdulillah...murah rezeki ko, Lin.  Terus hah...beli bag baru yang berharga RM39.90 untuk seorang.  Walaupun beg tahun lepas masih elok dipakai lagi, tapi amanah orang suruh beli beg sekolah untuk budak-budak ni kan, kena lar beli.  Aku budget beli beg sekolah yang aku jumpa kat online.  Tersangat lar murah dan comel sungguh!  Tapi my laki pulak tak berkenan sebab takut tak tahan lama dan mudah terkoyak.  Tu yang dah tertulis harga bajet beg sekolah dalam list perbelanjaan.  Tapi sebenarnya harga beg sekolah budak-budak dah tersimpang jauh.  Nasib adik ipar aku yang belanja.  Ikutkan hati aku, memang tahun ni tak payah beli beg sekolah pun!

Barang-barang peralatan tulis semua of course beli kat kedai RM2.12 dan kedai DIY jer.  Ada satu kotak pensil jenama Nikki 12 batang jual kat kedai RM2.12 ni yang aku dan budak-budak suka dan selesa gunakannya.  Selalu beli borong banyak sampai 5 kotak.  Tak sampai setengah tahun dah abis pun stok pensil budak-budak ni.  Aishhh...!!




Disebabkan UPSR kali ini format kertas 2 dah lain paper, bukan lagi markahnya dicampurkan terus ke paper 1, maka aku rasa aku perlu menitikberatkan tentang subjek penulisan bm/bi pada Adam.  Aku nak ikut taktik cikgu aku masa sekolah dulu, 1 hari 1 karangan bm dan bi.  Pening kepala cari buku yang sesuai dengan kehendak aku.  Aku suka cari buku yang siap ada contoh dan tips-tips untuk skor subjek penulisan ni.  Hanie pun aku nak dedahkan dia dengan menulis short story walaupun dia baru darjah 3 tahun depan.


Kasut yang comel atas kotak tu tak lain tak bukan adalah Humairah punye.  Kasut sekolah princess dan transformer tu korang dah boleh agak saper punya.  Percuma beg transformer.  Beg princess dah abis stok.  Takpe lar, takde rezeki.  Masa beli kasut sekolah ni, tengah offer harga sepasang kasut transformer dan princess ialah RM22.49.  Kembang hidung Hanie bila tengok kasut sekolah dia ada tulisan timbul Cinderella.  Dan macam biasa, bukan sepasang kasut sekolah jer yang aku beli untuk budak-budak tahun ni.  Selalunya dua pasang kasut mahal, dua or tiga pasang lagi beli kasut sekolah yang murah sebagai gantian bila hari hujan.  Kakak aku belikan kasut getah untuk anak-anak dia tahun lepas, dia kata tahan giler, paling senang nak basuh dan cepat kering.  5 minit jer dah kering.  Kakak aku cakap, kasut sekolah getah ini khas untuk budak yang malas basuh kasut jer.  So, aku pun borong kasut getah sepasang untuk Humairah dan 2 pasang untuk Hanie pasal dia yang paling lasak dan kasut sekolah dia yang paling kotor sekali. Takde lar lepas ni aku nak sental kasut sekolah depa sungguh-sungguh.  Kasut sekolah getah kat tempat aku ni cuma RM8.90 sepasang.




Penuh hah kat wall aku orang sharekan macam mana nak tampal lencana dan name tag sekolah kat baju dengan menggunakan gam uhu dan iron.  Tapi aku tetap dengan cara kuno aku iaitu dengan menjahitnya dengan kemas.  Sebab hujung tahun nanti, lencana dan name tag tu akan ku tanggalkan dan dijahit semula pada baju sekolah yang baru.  Senang...tak payah beli dan beli lagi lencana yang baru, guna pakai yang lama jer.  Baju sekolah yang lama pun tak rosak jadinya dan boleh didermakan pada mereka yang memerlukan. 


Teka...ni harga untuk apa?  Ini ialah harga untuk tudung sekolah instant.  


Ini ialah harga untuk baju kurung sekolah.  Kain licin ok!  Aku tak kisah baju sekolah brand apa.  Signature ke Canggih ke, bagi aku baju sekolah sumo kalo pakai dari awal tahun sampai hujung tahun tetap akan menjadi kusam gak!  Kalo baju sekolah tu dari yang branded dengan harga sampai berpuluh ringgit, boleh otomatik putih sepanjang masa or kain jenis wrinkle less, takpe lar juga!  Berbaloi lar membeli dengan harga yang mahal.  Ini aku tengok material kain dan jahitan baju sekolah, branded ke non branded, lebih kurang sama jer.


Ini ialah harga untuk seluar sekolah biru.  Makin meningkat saiz, makin naik harga dia.  Nasib aku tak reti jahit seluar sekolah biru ni.  Lagipun material kain untuk jahit seluar sekolah ni agak tebal dan mahal.  Aku tau lar, pasal aku dah tanya kat kedai kain.  So, aku rasa berbaloi dengan harganya berbanding kalo nak beli kain meter dan jahit sendiri seluar sekolah biru ni.  


Ini ialah harga untuk kain sekolah biru.  Memandangkan aku terlampau sibuk dengan urusan harian, maka aku takut tak sempat nak siapkan kain sekolah Hanie bila nak naik sekolah nanti.  Oleh itu, aku terpaksa buat backup plan dengan membeli kain sekolah yang dah siap.  Eh, murah plak harga kain sekolah kat sini!  Yang RM11.90 tu harga kain sekolah jenis cotton, yang RM13.90 plak untuk kain sekolah licin.


Pada 25hb yang lepas, aku dah selesai beli buku tulis untuk sekolah rendah.  Dah siap tulis nama dan sampul buku sekali.  Tak complete lagi list buku aktiviti yang perlu dibeli sebab ada stok buku yang belum sampai lagi.  Esoknya pula aku selesai bayar balance yuran tadika Humairah.  Alhamdulillah...Humairah boleh serasi dengan teachers kat Tadika Restu ni.  Maybe dia dah terbiasa masa dia kecik-kecik dulu pernah hantar dan amik kakak dia kat Tadika Restu ni.  Takut juga kalo-kalo dia tak ngam dengan teachers kat tadika ni.  Dengan pekerja Indon aku pun, bila diaorang tegur, Humairah dah tersorok kat belakang aku hah.  Budak ni memang susah sikit nak mesra alam.  29hb pula nanti bayar untuk yuran dan kitab sekolah agama.  Nak dekat hujung tahun ni, duit memang sentiasa mengalir keluar untuk bayar yuran budak-budak jer lar.  Memang tiap-tiap tahun, aku dah prepare awal-awal untuk perbelanjaan sekolah budak-budak ni.  Ada juga para ibu bapa yang berpusu-pusu untuk membeli barang sekolah di saat akhir hujung cuti sekolah.  Relakss...nanti naik sekolah dapat bantuan RM100, dapat BR1M, boleh beli lagi perkakas sekolah, bayar yuran yang mana tertangguh.

Berakhir lar sudah tahun 2015 kali ini.  Semoga kita dapat mengakhirinya dengan baik dan menjadi insan yang lebih berinovasi.

Aku tak pernah ada target untuk azam.  Tahun lepas azam apa, tahun ni azam apa.  Aku cuma mengharapkan yang aku dapat mengharungi tahun depan yang lebih mencabar dan kritikal dengan perancangan yang baik.  Sambil itu, marilah kita lebih prihatin dengan saudara muslim kita yang tertindas di seluruh dunia dan membantu sekadar yang mampu untuk insan yang kekurangan.

Selamat datang 2016.  I'm ready!  Bring it on!



Uwaaa....tahun depan adik ipar aku nak kawin!  I need the ideas to design my haute couture dress!!



Thanks for reading this entry!



2 comments:

Lilyleannaa said...

Hi bole dptkan no awak nk buat tempahan

Erynz said...

hi...

boleh hubungi saya kat email...

noorsuhairin@gmail.com
noorsuhairin@yahoo.com

nanti saya bagi no fon, ok!

TQ!