Video Of The Month

Monday 9 December 2013

Behind The Scene of My Wedding : " Tok kadi, saya nak kawin pepagi bute! "

Assalammualaikum...


*copy n paste from my notes.  this is true story of us



tepat pada 6hb sept 2004, hari yg dinanti-nantikn oleh aku dan suamiku.  kalo teringat tarikh ni, mesti kitaorg akan gelak sama-sama.  nak ikutkan dlm surat nikah dah tertulis tarikh nikah 7hb sept, appointmnt dgn tok kadi pun dh wat 7hb sept, then dua hari sebelum 7hb tu iaitu 5hb, aku dh call tok kadi tu kasi cnfirm kan balik dan remindkan dia yang aku nak kawin 7hb sept tu, nk dipendekkn citer, tok kadi ckp dia available waktu petang jer, pagi jadual penuh, nak nikahkan kat umah org kata nyer...nak dijadikn citer sebenarnya aku plan 7hb tu pagi nk wat nikah, tghari wat brsanding lak...abis kalo dh pagi 7hb tu tok kadi dah full dgn jadual nikah dia, cmnor lak dgn plan yg aku rancangkn ni..??  poning kepala aku ni dibuat nyer, kesian lak dgn rombongan sedara pihak lelaki yg dah brkmpung kat rengit, kalo diaorg tau nikah petang, mesti ramai yg dh mengeluh tggu lelama sgt...nak tak nak aku kena come up dgn idea cmnor nk buatkan majlis aku ni berjln lancar seperti yang dirancangkan.  aku tepon tok kadi tu, tanya dgn dia tak bleh ker appointmnt aku di up kan ke atas dlm jadual dia 7hb tu...tok kadi ckp tak leh sbb dia nak nikahkn org kat umah bkn kat masjid, kalo nikah kt masjid lain ler citer...otak aku trus ligat brpikir.

" tok, 6hb pagi2 buta available tak..? "
" kojap. tok check jadual dulu..."  hebat tak hebat tok kadi ni, popular sungguh!  rmai giler org amik 'service' dia nih!
" kul 10 pg saya ada appointmnt nikah kt umah org..."
" ok, kalo mcm tu tok..saya booking tok kadi kul 8 pg, bleh tak tok..??  tolong lar tok...kul 8 pg ek!"
" insyallah, bleh..."
" cnfirm ek tok, 6hb kul 8 pg tau, tok...!"  

aku lak yg trlebih excited nk nikah.  tak per ler, dh gatal nk kawin kan time tuh!

nak dipendekken citer, ada perubahan sket dlm planning majlis kawin aku nih, dlm surat nikah tulis 7hb tp nikahnya 6hb, tok kadi ckp xper, tarikh tu tak penting, yang penting nikah dgn rukun2nya tu mesti lengkap.  aku pun tepon mr. helmy (bakal suami masa tu) bgtau yang kita nikah pada 6hb pagi2 buta sebelum ayam brkokok.  mr. helmy tanya naper awal sgt, aku jwb senang jer, 

" sbb saya tak sabor2 nk kawin dgn abg...!"

sesuci pagi nan indah pada 6hb tu, tepat kul 8 pg, di masjid jamek batu pahat, dgn hanya sekali lafaz jer, aku sah mnjadi isteri mr. helmy...

tu ler kenangan anniversary kitaorg yg tak dopek nak dilupakn, nak celebrate pun tak tau yg maner satu..6hb ker 7hb, at last aku amik tarikh yang bertepatan dgn tarikh sewaktu kitaorg diijapkabulkn...6hb sept.  mesti tok kadi tu pening kpala layan request aku nih, nak ikutkn org lain mesti gelabah giler tunggu time nk dinikahkn, tapi aku lak yang mintak tok kadi tu suh dinikahkn cepat, xper perkara baik harus dipercepatkn ye tak??  aku dgn mr. helmy mesti gelak2 kalo tringat tarikh ni sbb aku tepon tok kadi tu smpai merayu2 nak mintak nikah awal pagi2 buta...nasib baik ler tok kadi tu kpala otak dia best!  

tok kadi, tok mmg trbaek lar...!!

Alhamdullilah, perancangan majlis nikah kami ketika itu sangat-sangat berjalan lancar, dihadiri dengan sanak saudara yang terlampau ramai dari belah pihak lelaki, manakala pihak aku hanya dihadiri oleh kaum keluarga jer.  My laki memang sangat popular dari kalangan saudara maranya.  Tu sebab masa majlis nikah aku, lebih kurang satu kampung datang dari Rengit.  Mostly, sedara mara my laki datang dari keturunan Bugis, walaupun my laki sebenarnya sepatah haram tak reti cakap Bugis.  Dan ada diantara saudara mara mereka yang dari golongan kaya raya tau.  Gilos tul!

Lepas abis majlis nikah, kaum keluarga aku ajak saudara mara pihak lelaki untuk datang ke majlis makan-makan kat rumah aku.  Yelar, orang dah satu batallion datang ke masjid, tak kan ler nak suh diaorang blah macam tu jer lepas abis majlis nikah!  Nasib baik lar masa tu, khemah dah siap didirikan, meja dan kerusi sumo dah siap susun atur, pelamin pun dah siap dinaikkan.  Lepas nikah, dapat lar kitaorg bergambar atas pelamin dengan sedara mara pihak laki.  Actually majlis bersandingnya dijalankan pada esok hari, 7hb seperti yang telah ditetapkan dalam kad undangan.  Cuma majlis nikah jer diawalkan sehari.  

Takper lar, janji semuanya selamat walaupun nampak mcm kelam kabut sket.  Syukran, alhamdullilah...




Thanks for reading this entry!

No comments: