Video Of The Month

Thursday 9 January 2014

Household Tips and Tricks

Assalammualaikum...


Menjadi seorang surirumah seperti saya haruslah tangkas, cepat dan kreatif.  Oleh itu, saya selalu mencari household tips and tricks kat google untuk memudahkan kerja-kerja harian saya di rumah.


Walaupun saya mempunyai kelulusan dari universiti tempatan, tapi saya berkorban demi kerjaya saya untuk menjaga sendiri anak-anak dan suami dan menguruskan rumahtangga sendiri tanpa memerlukan bantuan mak mertua saya sebab mak mertua saya duduk setempat dengan saya tetapi rumah berasingan.  Alhamdullilah, rezeki itu sentiasa Allah bagi dan sentiasa ada untuk anak-anak.  Seronok tengok anak-anak membesar di depan mata kita sendiri.


Oleh itu, saya ingin mengongsikan beberapa tips dan tricks kepada anda semua untuk memudahkan kerja-kerja harian anda di rumah.  Ada banyak lagi tips dan tricks sebenarnya, sebab tu saya buat part by part.  Perkara yang baik dan idea yang berguna, kita kongsi bersama-sama yerk!  Lagipun korang kan tau yang saya kan suka benda-benda yang kreatif dan DIY ni kan!


* awat guna bahasa 'saya' ni?  sopan bebenor!  tak hip hop lar wei..!!


credit to via from learni.st



Saya memang suka mengecat rumah.  So tips ni sangat berguna untuk saya kalo tidak mahu menggunakan tempat scroll cat tu.  



Kalo pergi vacation, wajip kena ada emergency money.  Lelebih lagi bila kita vacation kat luar negara.  Tapi dalam negara pun banyak gak penyangak, so berhati-hatilah!



Cara memotong epal dengan cepat.



clever household tips 0 A few clever household tips you should be trying (18 Photos)
Kalo kita periksa kepala shower kat bilik air mesti ada yang telah berkarat.  Boleh lar kita ikut tips ni untuk membersihkan kepala shower yang berkarat tu.  Kadang-kadang aku sembur jer dengan clorox kat kepala shower tu, lepas tu biarkan sekejap. Hilang gak!



clever household tips 1 A few clever household tips you should be trying (18 Photos)
Pastikan tempat penyodok sampah tu takde kekotoran sebelum nak buat cara macam ni.



clever household tips 2 A few clever household tips you should be trying (18 Photos)
Khas untuk mereka yang mempunyai perabot kayu.  Lepas tu jangan dimakan plak walnut tu kang!



clever household tips 3 A few clever household tips you should be trying (18 Photos)
Good idea.  Tapi sorry, bilik air aku takde pakai toilet paper.  Sendiri vera, sendiri kencin, sendiri cebok lar!  Hahaha...!!  



clever household tips 5 A few clever household tips you should be trying (18 Photos)
Bagi mereka yang suka pakai anting-anting.  Walaupun telinga aku ada lubang, tapi aku tak suka pakai anting-anting.  Tak selesa dok rasanya...



clever household tips 6 A few clever household tips you should be trying (18 Photos)
Kadang2 aku pun suka guna jari gak untuk selitkan kunci kat keychain.  Nak cepat katanya...



clever household tips 8 A few clever household tips you should be trying (18 Photos)
Oh, that's good idea!  Sebab anak2 sumo tido ganas!



clever household tips 10 A few clever household tips you should be trying (18 Photos)
Alah...pakai gunting pun bleh kan!  



clever household tips 11 A few clever household tips you should be trying (18 Photos)
Sila jangan buang klip roti tu yerk sebab benda alah tu pun berguna gak!  Aku pun baru tau kegunaan klip roti tu.



clever household tips 12 A few clever household tips you should be trying (18 Photos)
Whoaa...!!  Kena bagitau kat laki ni.



clever household tips 13 A few clever household tips you should be trying (18 Photos)
Oh, penutup tin ni pun berguna gak tau!  



clever household tips 15 A few clever household tips you should be trying (18 Photos)
Sangat menjimatkan.  Selaras dengan saranan kerajaan, amalkan budaya berjimat cermat.  Hahaha...!!



clever household tips 17 A few clever household tips you should be trying (18 Photos)
Kreatif seyh!  Saya suka...saya suka...saya suka!  Kicap ada?  


Setakat ni saja yang dapat dikongsikan bersama.  Kalo kesibukan tak melanda, bleh lar update yang part 2 nyer yerk!  Disebabkan budak dah naik sekolah, mana ler sempat nak update blog sepanjang masa kan.  Nak citer ker pasal pengalaman anak saya ke sekolah?  Aishh...tak payah lar!  Sama jer macam anak-anak orang lain pergi sekolah gak!  Balik sekolah ngadu penat lar, beg berat lar especially si Hanie.  Sebab dia masih lagi dalam proses perubahan masa dan situasi dari tadika ker sekolah rendah.  Macam Adam Izz gak.  Nanti lelama dah jadi kebiasaan ler.  Budak-budak ni pagi sekolah agama, petang sekolah rendah plak.  Diaorang cuma transit kat rumah jer sebab sekolah depan mata kan.  So sempat lar makan tengahari kat rumah sekali.  Kadang-kadang Hanie cuma nak bungkus kuih jer untuk bekal sekolah petang sebab dah makan berat kat rumah kan.  So, aku pun bungkus lar kuih muih sket kat kopitiam pak mertua aku hari-hari.  Eh, kitaorang bayar tau, bukannyer cha alif ba wau ta...



Thanks for reading this entry!   

No comments: