Video Of The Month

Thursday 14 August 2014

Throwback Fashion Raya 2014 and Inspirational for The Next Raya 2015

Assalammualaikum...


Waduh...waduh...waduh!  Gi mana sih?  Fesyen apain yang ko pakai ini?  Emangnya kok macam gini ya?

Fuhhh...macam-macam fashion hari raya tahun ni!  Tak kira lar sama ada artis yang pakai ker, bloggers ker, fashionista ker, kengkawan ker, everything is full of colors!  Ada juga baju raya yang aku tengok dan jengah telah menjadi mangsa fashion disaster.  Nak design baju raya sendiri, kononnya tak mahu beli ready made, nanti kang terpakai sama plak, tak nak copycat dengan orang lain, but finally....what the heck!  You are wearing that?  This is so fashion disaster!  ( lempang nak? )

Ok...ok...the important is the design, the details, the matching color with your skin mesti ada chemistry tau!  Kita semua tak nak jadi macam heroin tamil, kulit hitam manis, tapi nak gak pakai neon color like pink, yellow, orange kan...kan..kan!  Betul tak?  Kalo kulit putih, sawo matang, ok lagi lar kan.  But overall, color memang memainkan peranan yang penting jika mahu decide untuk tema raya akan datang.  Imagination and creativity tu pun mesti ada but jangan terlalu over fashion.  Ko nak nampak lain dari yang lain, walhal orang nampak ko, why is it looks like a clown?  Tak pasal-pasal, diam-diam orang dok ketawa kat ko.  Sesiapa pun tak nak jadi macam gitu kan?  Simple is modest.  You just put your attitude and aura.  Then you will become a fabulous!  Not a fabuloso!

Oleh itu, sambil makan kuih raya dan jamuan open house tu, marilah kita throw back fashion raya 2014 dan juga melihat design-design baju raya dan dress dari luar negara untuk dijadikan inspirasi rekaan baju raya kita untuk tahun-tahun akan datang.  Kekadang bosan dowh kalo dok pakai baju kurung jer di pagi raya kan.  Baju kebaya?  Awal-awal dah campak design tu ke laut!  Mmmm...old fashion!  So sesiapa yang nak lebih stylish but at the same time tak moh lar nampak too crowded dengan beads and sulaman, entry ni mungkin amat sesuai untuk anda.  Beads and sulaman, fesyen orang kampung suka ar style macam tu.  Sekarang, orang lebih pentingkan the details, the drapping, the texture, the hemline, the cuttings, the pleats, the design, the colors, the lace, the sequin and everything!  Ok, aku tau korang mesti tak paham maksud aku kat atas tu kan?  Kita layan dulu contoh-contoh gambar di bawah.  Checkout...!!



Collection baju raya dari Nurita Harith.  Simple-simple jer.  Yang penting, color dia tak begitu menonjol sangat hokey!


Lagi dari collection Nurita Harith.


Mari lar kita mencuci mata dengan collection baju raya rekaan dari Jovian Mandagie.  The matching colornya memang sangat bijak.  The design toksah lar nak cakap.  Walaupun nampak simple tapi ianya menampilkan keanggunan diri seorang wanita.  To Jovian, you are the best ever!!  Harganya memang boleh tercungap-cungap.  Tunggu lar tahun depan, mesti dapat diskaun lebih untuk clearance stock.  Suka suki aku jer kan?


Lawa kan kombinasi color ni?


Color bajunya memang amat sesuai dengan kulit wanita Malaysia yang sawo matang.  Untuk koleksi baju raya from Jovian, pergi lar terjah ke zalora.com.my yerk!


Tak tau design dari siapa tapi boleh lar kalo nak dapatkan inspirasi untuk rekaan baju raya tahun depan.  I like the last picture.


Color hijau ni memang sangat popular pada tahun ni.  Orang panggil hijau emerald.  Pada yang bertanya, kat mana nak dapatkan baju color macam ni, try lar cari kat online or butik.  Saya tak jual baju.  Tapi saya bakal menghasilkan baju dari design saya tersendiri.  ( ppuiihh! )



Sajer tempel gambar budak ni sebab dia comel dan suka dengan gaya tudung dia.  Maybe sebab flower headband yang dia pakai kot.  Arghh...tak yah beli flower headband tu, membazir jer!  Buat sendiri pun boleh dowh!  Gunakan kreativiti anda sendiri!


Wow, terlalu banyak color lace yang depa guna!  Tapi depa kata sekarang dah intrend letak lace banyak-banyak.  Kalo kena dengan design, ok lar!  Kalo tak kena?  Mau nyer macam kena bolot lace tu like a mummy plak!



Ok...kalo design letak lace macam ni, aku suka.  Nampak lain dari yang lain...



Black and white always the winner.



I like details kat bahagian bawah baju tu tapi I don't like penggunaan lace yang terlalu lebar kat bahagian pinggang tu.  Cukup lar jahitkan lace selebar tali pinggang jer macam Jovian buat tu.  Too crowded!


Kalo dah design baju ni nampak klasik dan unique, dah tentu tak lain tak bukan ialah from Jovian Mandagie.  Thorbaik!!!



Mohon panjang kain lengan tu dipanjangkan lagi lar yerk but overall I like this color and the hemline design.



Aku menyesal...aku menyesal tak sauk baju ni masa diskaun 75% tu ari!  Dah pegang pun baju ni, dah testing wrestling belt dia tapi sayangnya...dengan kebluran aku pada ketika itu, boleh plak letak balik semula.  Bila pergi lagi sekali, tengok-tengok dah abis disambar orang!  7 hari tau aku cirit birit sebab tak dapat sambar baju Jovian ni!  Uwaaa....I love that details kelim-kelim tu!



Raya tahun depan, agak-agak kalo teringin nak buat design ala-ala baju punjabi, boleh lar tiru design macam ni yerk!  Ok ke apa, tutup aurat gak kan?



Tak salah kalo nak bergaya di pagi raya dengan palazzo.  Stylish sket...sket jer!  Bukannya kena saman pong!



Cantik jubah ni, cantik color dia.



Jeng...jeng...jeng...dah tentu lar dari rekaan Hatta Dolmat for Tesco.  Ok, aku tengah tunggu Tesco buat clearance stok, bagi diskaun kaw-kaw punyer, baru lar aku grab baju ko yerk!



Ok, aku berkenan kat hijau mint, black n white dan dark purple tu.



Collection baju raya dari Rizman Ruzaini.  Menampilkan ciri-ciri highness dalam rekaannya.



Fuhhh...fuhhh...fuhhh...!!



Fazura pakai baju ni di pagi raya.  Color pink lembut.  If I not mistakes lar! 



Omaigaaddd...!!!  Rizman dah kurus seyh!  Dah macam hero hindustan seyhh...!!!



Cantik...lain dari yang lain.



Berjaket di pagi raya?  Takpe...asalkan tak panas dan menutup aurat.  Mohon dipanjangkan lagi panjang lengan tu lar yerk!



Ni baju bridal.  Tapi kita boleh tiru design ni untuk rekaan baju raya tahun depan.  Cuma tukar color jer lar!  Suka dengan details bahagian bawah kain tu.  Beralur-alur kain tu.  Kurus keding tul ko ni lar!


10178154_565305390233290_4747383007952282426_n
Baju ala-ala baju kebaya pendek tapi dipadankan dengan skirt kembang like princess.  Satu kombinasi yang menarik.  Boleh dicuba nanti...


10014175_786778464680562_5018934041596440225_oWhoaa...daebak!  Cantik seyh details yang designer ni buat kat kain tu!  Tak perlu lagi nak crowded kan dengan lace ker beads ker bling2 ker.  Ni pun dah cukup cantik!



Saya suka design dress yang pelakon 'kurus semangat' ni pakai.  Tak nampak pun mana-mana bahagian yang ketat dipertonjolkan.  Manis jer bila dipandang.



Nude color.  Mencari ilham design untuk baju raya tahun depan.


Aku suka giler dengan style Emma Watson.  Dia memang ada stylo lar.  Nantikan entry menarik selepas ini mengenai style Emma Watson yang boleh diilhamkan kepada gaya muslimah.  Omputih ni memang suka sangat dengan nude color kan.  Color baju pun dah seakan-akan sama dengan skin color diaorang.



Fulamaakkk...design dress ni memang lawa giler!   Lawa giler!  Look at that drappings!  Memang thorbaikk!!  Ffuuurrr....fffuurrr....fffuurrr!! (ko mengawan ke per?)



Gaya Kate Middleton pun memang tidak pernah mengecewakan.  Aku pun adore gak dengan style dia.  So sweet...



Sangat...sangat...sangat sopan!!  Jom ciplak design ni!



Boleh ker berjalan pergi beraya ke rumah orang dengan bahagian bawah kain kembang semangkuk macam tu?  Aku takut aku heret sekali anak kucing kat bawah kain tu kang...



Dress ni kalo dapat kat aku, terus aku jahit belahan kain tu.  But it is good to refer kan.  Love that jacket!



Ok, tahun depan saya nak baju raya macam ni.  Ala-ala military sket.  Cuma kain jer mohon dipanjangkan lagi sampai ke bawah.  Alaa...that's small matter lar!!  Boleh oter nyer kan!



Fuhh...sexy giler color merah dia.  Look at that drapping kat bahagian kain dia!  Perghh...mesti susah nak jalan kan?



Haaahh...design yang ini pun aku suka gak!  Zuhair Murad siot...ramai artis hollywood suka dengan design baju dia dan tempah untuk any occassions.  Aku pun suka gak tengok design-design baju dia.



Fuhhh...lawa giler kalo ada sesaper nak wat gaun lace ker, boleh lar tiru design macam ni yerk!



Cantik design ni kalo part yang atas tu bertutup.  Rekaan dari Zuhair Murad gak!  Ni namanya fesyen berkemban ala jawa style!




Wait a minute!  Dalam skirt tu model ni pakai seluar ke kain?  I think it's kain not pants.  Daebak!!!  Baju ni kalo dapat kat aku, akan ku jahit belahan kat tengah2 dada tu dengan big buttons.



Ni pun cantik kalo malas nak sarung kain di pagi raya.  Pakai seluar jer.



Nice to refer.



I like 2nd picture.  Tak payah lar nak belahan sampai ke atas paha tu...



Koleksi rekaan Zuhair Murad memang suka mendedahkan keseksian seorang wanita...



Ooohhoooo...aku suka 2nd picture.  Yang pakai jaket tu.  Smart seyh...



Aku suka design high neck.  Kalo baju tu tak jarang, dah tentu aku padankan dengan skirt kembang.



Ok, ni smart.  Boleh ke pakai baju ni di pagi raya?  Kata nak stylo....



Perlu ker aku pakai inner lengan panjang untuk sarung dress ni?  Wawawa...!!



Love this color!  Baby blue?


Ok, that's it! Penat dowh menaip!  Masa begitu mencemburui aku.  Nak tapis gambar-gambar yang sesuai dengan nafsu aku pun makan masa tau!  Aku pentingkan kualiti.  Chheewwaahh!!  Selaras dengan arus pemodenan, fashion baju raya juga dipelbagaikan.  Sekarang bukan zaman orang pakai baju kurung cotton lagi yer dak?  Semuanya nak design fresh from the oven.  Rasanya tahun depan 2015, ramai wanita di luar sana yang lebih berminat memilih jubah dress untuk fashion baju raya.  Seriously, aku memang tak minat baju raya yang terlalu crowded sangat dengan details, beads dan lace.  Prints pun nak simple-simple, 2 color jer, tak nak sampai 3-4 color.  Yang penting, saya suka design yang unik dan tidak copy and paste design yang dah biasa orang jual di pasaran.  You know what I mean, right?

Lastly, have you got the ideas for the next year design baju raya?  Got the colors?  Got the details?  Let's rock it!  


Thanks for reading this entry!


No comments: