Video Of The Month

Tuesday 14 July 2015

Persiapan Syawal ala Budget Style

Assalammualaikum....


Di dalam kepedihan kita menyambut Syawal dengan GST, kenaikkan harga minyak, kenaikkan tol, nak mengamuk pun payah disebabkan kita semua masih sedang berpuasa, takut terkurang pahala.  Di saat ini peniaga pula cuba mengambil kesempatan di atas kenaikkan harga minyak dengan menaikkan harga barangan mereka secara membuta tuli tanpa menghiraukan betapa sengsaranya kita sebagai pembeli.  Bahkan sebelum kenaikkan harga minyak lagi, harga makanan yang dijual di bazar Ramadan mencatatkan harga yang tak masuk dek di akal.  Di sinilah kita sebagai kuasa pembeli harus bijak berjimat cermat dalam perbelanjaan seharian untuk keluarga.

Hingga ke saat ini, kira-kira baru 4 kali aku buka puasa makan kat luar dan 3 kali buka puasa di rumah mertua.  Yang selebihnya aku lebih suka memasak di rumah. Yelah...kadang-kadang laki aku bagi cuti masak sebab dia kesian tengok aku hari hari asyik pung pang pung pang kat dapur tu.  Tahun ni pun aku jarang beli makanan berat di bazar. Kuih-muih pun kadang-kadang jer aku beli.  Kalo aku terlebih rajin, buat lar kuih sendiri. Lagi berbaloi. (Meskipun laki aku cakap kuih aku macam dragon ball.  Caiitt...!)

Baju raya?

So, tahun ni aku rasa malas nak beli baju raya sebab aku dah beli jubah baru masa adik ipar aku bertunang 4 hari sebelum berpuasa.  Tapi my laki kan, dia memang sengaja mengapi-apikan dan mensyaitonkan aku suruh beli jubah lain.  Actually, memang aku ada admire kat satu jubah dress ni masa pergi shopping barang dapur minggu lepas.  Tapi aku fikir tak perlu lar nak membazir sangat sebab dah ada jubah yang belum dipakai lagi.  Tapi my laki kan, dia cakap suruh beli sebab aku jarang beli baju untuk aku sendiri.  So, masa ni lar yang paling sesuai untuk membeli baju yang aku minat.  Bukannya tiap-tiap bulan aku selalu shopping baju aku.  Oh, ya...raya tahun ni aku memang malas nak pakai baju kurung, baju kebaya ke, baju peplum skirt belang-belang ke, baju songket yang ketat nak mamp tu ke, baju kerawang ala-ala macam kain langsir atau alas meja ker dan yang sewaktu dengannya.  Walaupun tengah intrend sekarang, namun aku tetap tak minat langsung.  First of all, is not my taste pakai baju ketat-ketat mengikut bentuk alur badan ko.  Aku lebih suka cutting kembang dari bahagian pinggang hingga ke bawah.  Aku tak suka straighten cutting.  Jubah yang straighten cutting lar yang boleh menampakkan bentuk punggung ko besar mana.  Better pakai cutting kembang semangkuk.  Yang penting biarlah....

Minimal but classic.

Baju kasual budak-budak pun sebenarnya ada yang aku beli dan ada yang aku refashion balik.  Buat apa nak beli banyak-banyak.  Budak kan cepat membesar.  Contoh :  Misal kata baju Hanie dah tak muat lagi, aku oter balik baju Hanie tu supaya Humairah boleh pakai.  Tu dinamakan refashion.  Cuma baju kasual Adam Izz jer yang perlu kena beli.  Seluar yang dah singkat tapi pinggang masih muat lagi, aku potongkan jadi seluar setengah suku.  Jimat!  Tak perlu lagi membeli dan membeli.

Baju raya budak-budak sebenarnya tahun ni memang tak beli sebab baju raya diaorang  yang tahun lepas pun masih elok lagi.  Sebenarnya aku beli baju raya 2 tahun sekali.  So, pandai pandai lar rotate nanti.  Tapi aku still mencari lagi sehelai dua baju raya untuk budak-budak incase tahun ni banyak pulak pergi beraya ke rumah orang kan.  Best grab yang aku dapat ialah baju peplum ready to wear saiz Humairah cuma berharga RM12.90.  Baju jubah saiz Hanie berharga RM15.90.  Terus aku grab 2 helai untuk Hanie. Baju kemeja Adam Izz berharga RM18.90 jer.

Actually, masa jubah diukur kat badan Hanie, nampak macam senteng sikit.  Then sales assistant tu pergi amik size lain yang mana aku tak berkenan pulak dengan details bling-bling kat jubah tu dan harganya agak mahal sedikit.  Nampak macam makcik style pulak.  Aku nak jubah budak biar plain jer.  Pandai lar nanti aku tambahkan details dengan letak bunga or big ribbon or belt kat jubah tu nanti.  Aku kan jenis bangsa nak yang jimat, so aku pilih jubah yang senteng tu, yang harganya RM15.90.  Balik rumah, ukur kain, lalu aku tambahkan kain dan jahit di bawah jubah tu supaya nampak tak senteng lagi.  Hasilnya memang  sangat perfect!

So, tahun ni aku just beli t-shirt for my girls sebab aku nak matchkan dengan skirt kembang yang aku dah jahitkan untuk diaorang.  Sebelum puasa, aku ada belikan legging untuk Humairah which is berharga RM5.00 sehelai.  Tak semestinya aku beli baju kasual untuk budak-budak on the spot time sebelum nak raya ni.  Mana-mana yang jual murah kita grab awal-awal.


Ni lar jubah senteng Hanie yang dibeli dengan harga RM15.90 jer.  Awat anak aku yang sebelah tu selak perut dia pulak!  Bulan posa Humairah oii..!  Jaga aurat tu sikit!


Ni baju kurung moden Humairah berharga RM12.90 jer.  


Baju Humairah yang sudah ditambah details dengan bunga.  Tak moh crowded sangat dengan bling bling dan beads.  Cukup lar simple macam ni jer.



Salah satu jubah senteng Hanie yang dah siap di oter dan ditambah dengan details bunga 3 kuntum handmade.  At least nanti Hanie pakai tudung, still boleh nampak lagi bunga 3 kuntum tu.  



Tudung budak yang paling aku berkenan.  Ala-ala Hanis Zalikha.  Simple dan material kain tudung dari kain chiffon.  Tak panas sangat.  Kebanyakkan style tudung budak apsal macam style makcik-makcik.  Even letak bunga or reben kat tepi tudung tu pun aku tak berkenan.  Ntah hapa hapa ntah!





Jubah dress yang aku beli dengan harga RM75.00 jer.  Aku whatapps gambar ni kat group adik beradik aku, haaa ko...berebut depa nak beli.  Depa kata murah nor!  Kalo boleh, aku nak pilih color biru tapi laki aku cakap suruh amik color krim ni, nampak lagi cantik.  Color orang muda kata koo...!!



Color biru ni telah pun selamat ditempah oleh akak aku.  Fuhh...bergaya akak aku sorang ni!  



Dress ni pun telah pun selamat diupah beli oleh adik aku.  Aku suka gak color peach pastel macam ni.  Aku message kat adik aku, kalo dia tak nak or tak suka baju ni, aku dengan rela hati akan sauk baju ni secepat mungkin.  Sekali adik aku bilang, dia berkenan pulak!  Melopas den!  Harga dress ni cuma RM50 jer.  Only in Pasir Gudang!



Kasut raya?

Fuhh...yang ni memang toksah nak cakap ar.   Rata-rata kedai kasut yang aku pergi, memang semua kasut raya budak mahal gedabak!  Lagi mahal dari kasut orang dewasa!  Lebih-lebih lagi kasut sandal Adam Izz.  Kalo tak cecah RM50 ke atas memang tak sah!  Awat, mahal bebenor!  Dulu cuma RM30++ jer tau.  Ok, kita faham.  Sekarang kan dah kena GST dan macam-macam lagi kenaikkan.  Nak tak nak kena beli gak sebab sandal Adam Izz semua dah tak muat lagi.  Aku pulak, kalo boleh, jenis bangsa selagi boleh jimat, beli lar sandal yang murah sikit.  Alah, cuma sarung kat kaki kan, janji kaki tu beralas bila nak berjalan.  Tapi my laki pulak tak berapa suka.  Dia sejenis bangsa high taste sikit kalo nak pilih sandal untuk anak-anak dia.  Tahun ni kasut budak berkonsepkan keterbukaan.  Melecet kaki ko nak pakai kasut yang tutup depan dan belakang.  Lagipun boleh dijadikan juga sebagai sandal kasual.  Hanie konon nak kasut raya high heels tahun ni, so aku suruh lar dia testing kasut high heels kat kedai kasut tu, sekali dia jalan macam terkekang-kekang.  Ok, cancel!  Ko pakai kasut leper jer lar, nak oii...!!  Sandal raya Hanie berharga RM39.90 dan Humairah pulak RM19.90.  Kasut Adam Izz dari bubblegummers berharga RM56.00...bapaknyer mahal giler!




Kasut mak budak jer yang murah dan simple giler.  Flat shoes cuma RM25.00 jer!  Omak tak larat nak pakai high heels lagi.  Kang orang tegur macam next top model pulak kang!


Kuih raya?

Family aku bukan penggemar kuih raya.  Meskipun begitu, aku terasa malas nak beli kuih raya instant yang sedia ada.  Takut terbeli kuih raya dari China.  Tetapi, entah bagaimana, tiba-tiba datang satu seru yang membuatkan aku teringin membuat kuih raya sendiri.  Practice makes perfect, Eryn!  Lagipun aku baru teringat, one day mesti ada sambutan Hari Raya kat sekolah Hanie and Adam Izz suruh bawak kuih raya memasing.  That's why mak ko gigih nak buat kuih raya tahun ni tau!


Duit raya?

Aku tak pernah tukar duit raya kat bank.  Pasal aku hari-hari terima 'duit raya' dari customer aku.  Ngeh...ngeh...ngeh.  ( means that hari-hari dapat banyak duit kecik macam not RM1 dan RM5 ).  Nanti budak-budak datang cc aku lepas raya nanti, ramai ler yang membayarnya dengan duit baru.  


Lauk-pauk raya?

Of course macam biasa, memang tiap-tiap tahun aku masak lauk pauk raya dan ketupat mini serta ketupat palas untuk kitaorang anak beranak.  Walaupun mak mertua aku pun turut memasak jugak lauk pauk raya di pagi raya, tapi itu bukan alasan untuk aku bermalasan tidak memasak lauk pauk raya.  Apa-apa pun anak-anak aku dan laki aku totap mencari jugak lauk pauk raya yang ibu depa masak.  Menu wajip yang selalu aku masak di pagi raya ialah ayam masak kicap, kuah lodeh, sambal goreng johor.  Ayam masak merah, serunding kering, daging, ikan semua mak mertua aku yang masak.  Bila datang ke rumah mak mertua aku, bawak lar pikul sekali dengan periuk lauk pauk yang aku masak.  Hebak kan?  Apa yang penting...kerjasama!!


Akhir sekali, di kesempatan ini, saya sebagai empunya blog imerynz.blogspot.com ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua pembaca blog ini dan juga silent readers saya di luar sana.  Berhati-hati memandu semasa dalam perjalanan ke kampung.  Harap anda semua bergembira dan berbahagia bersama keluarga dan orang-orang yang tersayang di hari lebaran.  Dalam pada kegembiraan kita menyambut hari lebaran, jangan dilupakan juga kepada mereka yang sudah tiada dan saudara-saudara muslim kita yang sedang berjihad menegakkan Islam  di tanah air mereka.

Al Fatihah untuk ayahanda dan bondaku.
Hanya doa ikhlas tanda anakanda merindui kalian selalu.
Semoga Allah menempatkan kalian di kalangan yang soleh.
Selamat Hari Raya, Mak Abah...




Thanks for reading this entry!

  



No comments: