Video Of The Month

Thursday 17 September 2015

Housewife : Is it Stressful?

Assalammualaikum....


Tujuan entry ini diwujudkan bukan lar untuk aku mendabik dada bahawa darjat tanggungjawab wanita sebagai surirumah sepenuh masa adalah lebih tinggi dari tanggungjawab wanita yang bekerja.

Bukan...bukan...bukan!

Baca dulu sampai habis.

Dan ini adalah pendapat aku.


***************************************************************************************

Terbaca satu kisah di facebook yang telah menjadi viral tentang luahan perasaan seorang wanita telah menjadi surirumah selama 4 tahun.

What? 4 tahun?

Ok, baru 4 tahun.  Aku ni dah bertahun-tahun jadi surirumah, so takde pun nak luahkan perasaan kat facebook.  Kat blog pun takde kan?

Dalam kisah yang telah menjadi viral itu menceritakan tentang pengalaman betapa bezanya hidup masa bekerja di syarikat dengan hidup sebagai seorang surirumah.
- sunyi sebab takde kawan, kurang bersosial
- tak tahu nak berbual dengan siapa
- everyday busy buat house work
- everyday ngadap muka anak, 24 jam anak asyik nak melekat
- takde cuti sakit or cuti rehat
- bosan sebab hari-hari buat rutin yang sama
- dipandang rendah orang lain
- tak dapat nak melawa
- takde gaji

Come on lar...!!

Dulu mak-mak kita since dari awal kahwin dah jadi surirumah, jaga anak, jaga suami, jaga makan minum kita semua, takde pulak nak merungut cakap penat, tension, stress buat kerja-kerja rumah tu semua.

If our moms can do it, then we can do it too!

Ini semua disebabkan kita semua terlalu banyak sangat dimanjakan.  Orang tua-tua kata, banyak lemak.  Buat kerja rumah, sikit-sikit nak luahkan perasaan kat media sosial.  Public pulak tu.  What's the point? Kisah rumahtangga ko simpan erat2, bro...

Orang lain yang bertahun-tahun jadi housewife, takde pun nak stress, terus nak luahkan perasaan kat facebok.  Zaman media sosial sekarang ini, buku diari dah takde fungsi lagi.  Benda yang patut jadi privacy terus boleh jadi public.

Tapi kadang-kadang ikut jenis tebiat orang juga.

Bila dah terbiasa dengan pengalaman situasi bekerja, tertiba disuruh berhenti kerja dan jadi fulltime housewife pulak, memang korang akan mengalami house shock instead of culture shock.

Dulu aku pun pernah bekerja macam korang juga kat sebuah syarikat swasta.  Masa baru-baru kahwin sedap lar dok bekerja jer sebab belum ada anak lagi kan.  Bila dah dapat anak, masa tu sifat keibuan ko akan datang sikit demi sikit.  Buat kerja kat office semua dok asyik teringatkan kat anak.  Lebih-lebih lagi kalo anak tak sihat.  Risau tak kena tempat.  Asyik-asyik call babysitter, tanya keadaan anak macam mana.  Masa tu, kes dera masih belum bertebaran lagi.  Alhamdullilah, aku dapat babysitter yang baik.  Cuma aku jer yang tak baik, sebab aku campak anak aku kasi kat orang lain jaga, patutnya aku yang kena jaga sendiri.  That's why aku end up kasi orang lain jaga anak aku cuma 2 bulan jer.  Jawapannya sangat mudah.

Tak sampai hati nak tinggalkan anak.

Actually my laki pun tak berapa suka kalo orang lain jaga zuriat dia.  Whatever it is, dia nak anak sentiasa ada di depan mata dia.  Cukup makan minum, cukup pakai dan cukup terjaga. 

Since aku mengandung anak kedua iaitu Hanie, aku dah stop bekerja.  Memang fulltime aku rest kat rumah jer.  Sampai lar dah anak ketiga iaitu Humairah, semua anak-anak membesar di depan mata aku.  Anak-anak semua cukup hisap susu badan sampai umur 2 tahun setengah.  Menyaksikan sendiri saat anak-anak mula nak bertatih jalan, mula nak bercakap, mula nak menulis, mula nak tumbuh gigi dan sebagainya.  Itulah pengalaman yang tak boleh ditebus dengan harta dunia.

Dalam masa 12 tahun lebih aku menjadi fulltime housewife, apa yang orang lain kata dan merasai, tak sama dengan apa yang aku alami.


1)  Sunyi sebab takde kawan, kurang bersosial
- It's true sebab memang takde kawan dan kita kurang bersosial dengan kawan-kawan lain. But, it's not a big problem for me.  Kurang sikit aliran duit keluar bila tak pergi bersosial dengan kawan-kawan.  So, dari situ kita dah boleh berjimat.  I think my best friend yang tahu segala serba serbi, luar dan dalam tentang diri aku and my perangai ialah my husband.  So, jadi lar our husband as our best friends.  My husband is my best listener and my 'bomoh'.  Dia selalu tahu apa yang aku nak makan dan apa yang aku fikir dalam kepala. I'm like, "whhaatt the fish...bomoh ke per laki aku?"
- takde kawan? senang saje....jadilah anak-anak kita sebagai kawan. bergurau senda, berkongsi cerita apa yang berlaku kat sekolah, menangis bersama, ketawa bersama. 


2)  Tak tahu nak berbual dengan siapa?
- LOL...!!  Tak boleh ke kita berbual dengan anak?  Interaksi antara ibu dan anak adalah yang paling penting sekali untuk perkembangan komunikasi dan minda anak-anak kita.  This is also not a big problem for me.  Takkan ko tak boleh berbual dengan laki ko?  Oh, dulu masa bercinta, ok jer berbual, bergayut kat handphone.  Takkan dah kahwin tak tahu nak berbual apa kat suami?  Oh, I got it!  Berbual dengan suami tak sama dengan berbual a.k.a bergossip dengan kawan-kawan kat office.  Ok lar kalo macam tu...aku jadi fulltime housewife, takde kawan, so kurang sikit dosa aku bergossip, mengumpat kawan-kawan yang lain, betul tak?
- Dulu kan masa anak aku tak pandai cakap lagi, dok cakap german jer masa dia umur 2 tahun, still aku layankan gak dia berbual walau sepatah haram aku tak paham apa dia yang cakap. Anggap jer lar kita paham bahasa german dia supaya dia tak kecik hati kan. Dah macam ayam dengan itik, sorang cakap melayu, sorang cakap bahasa german (bahasa budak2 yg blum pandai bercakap lg). Kalo diingatkan balik moment tu, memang kelakar giler. 


3)  Everyday non stop buat kerja-kerja rumah.
- Ini memang tak dapat nak dinafikan.  Alah bisa, tegal biasa.  Dah menjadi rutin harian kan.  Kalo bijak, buat lar jadual harian for housework duties.  Kalo tak bijak, memang sepanjang masa lar ko asyik nak komplen jer.  Apa guna kalo ada smartphone canggih kalo setakat tau buka facebook, twitter, instagram, whatsapp, telegram, dan games jer.  Download lar kat apps house chores timetables ke atau banyak lagi apps yang berguna untuk kegunaan harian kita.  Bukan setakat kerja kat office jer kita kena bijak.  Kerja kat rumah pun kita kena jadi bijak juga untuk agih-agihkan yang mana satu nak kena buat dulu.  Dan yang paling penting, buka lagu kpop kuat-kuat, sambil ko mengemas, sambil tu ko bergimrama sekali dengan anak.  Pendek kata, just enjoy do the housework!


4)  Everyday ngadap muka anak.  24 jam anak asyik nak melekat jer.
- Abis nak ngadap muka siapa lagi kalo tak muka anak.  Itu pun nak stress ker?  Anak still kecik lagi, of course lar 24 jam asyik nak melekat jer.  Esok anak dah besar karang, sure dah tak melekat lagi.  Time tu lar baru nak sibuk cari anak, cakap anak dah tak sayang kat ibu bila anak dah pandai bawa diri.  Time anak nak melekat 24 jam, time ini lar kita curahkan sebanyak-banyaknya kasih sayang pada dia.  Ingat...anak itu rezeki Allah untuk kita.


5)  Takde cuti sakit or cuti rehat.
-  Siapa kata?  Kalo dah jatuh sakit, rehat jer lar puas-puas kat rumah.  Tapi kalo risau sebab takde siapa nak tengokkan anak, nak uruskan makan minum semua, time ni lar kita minta tolong dengan si suami.  Kadang-kadang, sakit ni tak boleh nak ikutkan sangat mengelepek jer.  Kita kena kuat semangat kalo nak sihat semula.  Anggaplah sakit tu sebagai penghapus dosa-dosa kecil dan bukannya bencana.


6)  Bosan sebab hari-hari buat rutin yang sama.
- Macam aku katakan tadi.  Kalo tak bijak memang lar sepanjang masa asyik nak komplen itu ini.  Cuba kalo anda jadi bijak, sure rutin harian anda tak kan bosan dan buat kerja yang sama tiap-tiap hari.  Pelbagaikan rutin harian anda.  Buat kek ke, biskut ke, cuba pelbagai resepi, tanam pokok ke dan buat benda-benda yang kreatif.  Like always our moms did, isn't it?  Macam aku lar kan, memang tak pernah bosan sebab ada jer benda kreatif nak buat like sewing and art craft.  Sometimes, we spend our time for midnight movie bila cuti sekolah.  Of course korean drama, korean variety shows, animax and movies memang peneman setia aku sementelah penat buat kerja rumah seharian. 


7) Dipandang rendah orang lain
- Biarlah dipandang rendah orang lain, asalkan dipandang tinggi di sisi Allah.  Segala amalan kita bukan lar diaudit oleh manusia yang berkerjaya tinggi.  Tetapi Allah swt.  Ingat tu...


8) Tak dapat nak melawa.
- LOL...!!  Melawa untuk suami atau orang lain?  Of course pergi kerja mesti nak melawa, makeup cantik-cantik.  Tapi itu semua untuk siapa?  For self confident?  Hahaha....apa, kat rumah takde self confident ke untuk melawa?  Padahal yang paling afdal sekali ialah kita melawa untuk suami jer bila di dalam rumah.  Zaman sekarang dah nak kiamat, semua dah terbalik.  Pergi kerja sikit nyer melawa, balik rumah, depan suami sikit nyer selekeh.  Macam mana suami tak stress tengok bini dia selekeh kat rumah.  Kita pun stress bila suami pandang kita sebelah mata jer!


9) Takde gaji
- Ini terpulang pada kemampuan suami anda.  Jika suami anda tidak mampu, jangan dipaksa untuk mengadakan sesuatu yang tidak ada.  Di sini lar bermulanya faktor tolak ansur dan persefahaman memainkan peranan yang penting.  Beri peluang pada suami anda untuk mengukuhkan kerjaya dan ekonominya.  Jangan putus asa bagi sokongan yang tidak berbelah bagi kepada suami anda.  Jangan mengherdik dan merendah-rendahkan kemampuan suami anda apabila tidak berupaya untuk memberi gaji beribu seperti yang anda dapat semasa bekerja dulu.  Ingat, rezeki tu Allah yang bagi.  Akan ada sentiasa rezeki yang luas untuk wanita bila mana mereka ikhlas dan berkorban untuk menjaga rumahtangganya, suami dan anak-anaknya.  Alhamdullilah, suami aku tiap-tiap hari bagi duit nafkah.  Semuanya aku simpan dengan cermat.  Beli benda-benda yang penting dan aku tak suka membazir tak tentu hala.  The important is, I don't need a credit card for my personal use! 


10) School holidays!
- Kalo korang ada anak yang dah sekolah, korang akan faham apa maksud aku di atas.  Tapi kalo ada anak yang belum sekolah lagi, memang lagi best, hari-hari holidays, boleh suka suki berjalan ke sana ke mari.  Itu yang kadang-kadang aku tak faham bila orang ada anak yang masih kecik lagi pun boleh cakap stress bila dok terperap kat rumah layan anak sepanjang hari.  Bila ko hantar kat babysitter, babysitter dera anak ko, tau pulak nak mengamuk.  Bila suruh jaga anak sendiri, ko pulak komplen stress.  

Bagi aku ada anak yang dah bersekolah, school holidays lar satu-satunya cuti rehat untuk aku.  Maklum lar...minggu sekolah kan kita nak kena rush hantar anak ke sekolah, siapkan breakfast and lunch untuk diaorang makan, siapkan baju sekolah, bekal dan macam-macam lagi lar.  So, bila start school holidays, aku boleh rehat sikit dari rushing sana sini dan buat kerja-kerja rumah yang lain pula.  Berbeza bagi wanita yang bekerja, cuti sekolah ke tak, diaorang tetap kena kerja melainkan depa terpaksa apply cuti or just cuti on public holidays jer.  Yang mana satu nampak stressful?


Finally...

If you can think positive, then you can be a positive!  Simple!
Just enjoy it be a housewife!



Being a housewife and a mother is the biggest job in the world, but if it doesn't interest you, don't do it.
I would have made a terrible mother


- Katharine Hepburn -










Thanks for reading this entry!


No comments: