Video Of The Month

Sunday 27 September 2015

Resepi Chicken Pot Pie Tanpa Bumbung!

Assalammualaikum....


Pagi tadi buat breakfast chicken pot pie.  Tiba-tiba teringin nak makan pula.  Bila tengok bahan-bahan semua cukup jer kat dapur tu, apalagi terus buat lar!  Aku ni kalo teringin nak makan something, terus nonong jer buat.  Takde lar nak posting teringin nak makan benda ini, teringin nak buat resepi ini, tapi hujungnya tak buat-buat juga!  Cukup bahan, terus buat jer!

Rasanya chicken pot pie ni masya Allah...sedap gilos bila dimakan panas-panas.  Laki sendiri puji, bagi juga kat customer cc, semua puji sedap bak hang!  Depa ingat beli kat bakery, rupanya homemade hangpa tau!

Post gambar kat group my siblings kat whatsapp, orang pertama yang mintak resepi ialah akak aku.

So, rugi kalo tak share resepi ni dengan korang.  Juga untuk rujukan aku in future kan.  Mana ler tau tertiba orang order chicken pot pie ni at least ada lar soft copy salinan resepi kat dalam blog aku.  Maklum ler, banyak bebenor resepi nak kena ingat dalam kepala.  Baru-baru ni nak buat lagi biskut kacang hijau pun aku dah lupa sukatannya.  Terpaksa refer balik resepi dalam blog aku ni.

Sabtu yang lepas, adik ipar aku order dengan aku, suruh buat makaroni cheese bakar.  2 talam tau kena buat.  Satu talam buat daging cincang, dan satu talam lagi untuk ayam cincang.  Pasal kat tempat kerja adik ipar aku ni memang 1 Malaysia.  Cina, India, Melayu sumo ada.  So, kena lar respek kat pekerja India yang tak makan daging ni.  Pulak tu, ada sorang kawan dia yang tengah mengandung 2 bulan, ngidam nak makan makaroni cheese bakar yang aku buat.  Pasal sebelum ini, aku ada kasi sikit makaroni cheese bakar kat mak mertua aku.  So, dia pun bawak lar makaroni tu as bekal ke tempat kerja.  Rasa punya rasa, tertiba ngidam pula.  Hahaha...yang penting aku tak letak marijuana, hokey!

Jom kita terjah resepi chicken pot pie tanpa bumbung!  Selalunya chicken pot pie kan ada letak doh kat atasnya (bumbung) lepas letak inti kat dalam.  Tapi kali ini aku malas nak letak bumbung kat atasnya.  Lagi menyulitkan kerja aku sebenarnya.  So, aku nak ringkas dan cepat.  Takde bumbung pun sodap gak dimakan.  Melimpah-limpah inti aku letak dalam pot tu.  I loike....




Untuk intinya :
1 tin campbell cream of chicken
1 cawan sayur campur
Daging ayam kisar yang telah dimasak terlebih dahulu.  Masak dalam kuali leper jer.
Sedikit perasa, lada sulah dan black pepper

Caranya :
- Gaulkan ayam kisar, sayur campur dan creamy chicken dengan sekata.

- Perasakan.

- Tak perlu letak air.  Biar pekat macam tu.

- Boleh guna juga creamy mushroom.  Ikut citarasa memasing.

- Unfrozen kan puff pastry ready made semalaman.  Boleh beli kat Giant.  10 keping lebih kurang RM6 lebih.  Aku selalu beli puff pastry ni.  Sedap bak hang!  Jimat masa aku, tak perlu nak uli doh pepagi buta!

- Sapu butter dan tabur tepung sikit dalam acuan muffin supaya tak melekat.

- Letakkan doh puff pastry dan bentukkan mengikut acuan muffin.  Cantik-cantikkan sikit kat tepi pot pie dengan kelim asal boleh jer!

- Letakkan inti penuh-penuh.  Kalo inti kurang, nanti rasa lebih puff jer dari rasa inti.  Tak sedap!  Bila bakar nanti, inti akan melimpah ruah.  Biarkan dengan buat muka slumber dog jer.  Nanti bila dah masak kekuningan, keluarkan dari oven, inti tu akan mendak balik semula.  Magic tak?

- Bakar sehingga kekuningan ataupun sehingga bawah puff pastry tu masak dengan betul.  Kadang-kadang atas masak, tapi bawah tak masak sangat.  So, kena betul-betul masak atas dan bawah.  Aku bakar dengan suhu 180 degree selama 35 minit.

- Suka hati kalo nak letak cheese kat atas chicken pot pie tu.  Bagi aku lar kan, creamy chicken ni dah ada rasa masin sikit, so kalo letak cheese, makin bertambah masin lagi pot pie tu.  Tapi tak letak cheese pun masih lagi sedap gilos!


Ni lar rupanya bila dah siap.  Krap krup krap krup garing sekali bila dimakan panas-panas.  Makan satu pun dah kenyang hangpa tau!  Korang boleh tukar-tukar inti pot pie ini dengan filet ketam ke cendawan butang ke ikan dory ke hotdog pun boleh juga dan macam-macam lagi lar.  Ikut kreativiti memasing.



Mini Chicken Pot Pies Recipe - 35 minutes is all you need to have these delicious mini pot pies on the table. Refrigerated biscuits form the crust for a flavorful chicken mixture and are baked to golden perfection. They’re so good you’ll want to make them again and again!:
Ini pula versi resepi omputih.  Aku ikut resepi ni lar.  Siapa kata aku yang cipta resepi ini?  Memandai jer!  Tak baik tau!  Jauhi dari perasaan riak...


mini chicken pot pies recipes:
Korang nak buat bumbung pot pie macam gini pun boleh...


Chicken Pot Pie with Herb and Cheddar Crust - So delicious! You definitely need to make this one!:
Ni versi yang besar nyer pot pie!  Hujan-hujan makan ni mesti sodap gilos!


The most amazing chicken pot pie!  I love the way this makes the house smell. - My Verdict - GREAT RECIPE! Printed it off and keeping it. It's easy to make, a go to comfort meal for sure. The only modification I made was making homemade pie crust, instead of purchasing one.:
Kebiasaannya orang akan buat bumbung pot pie style macam gini.  Insha Allah...kalo ada masa nanti, aku akan repeat buat chicken pot pie berserta bumbung dia sekali!



Di samping tu juga, korang boleh pelbagaikan inti pot pie tu.  Kalo tak suka creamy, boleh gantikan dengan inti manisan seperti epal hijau yang dah buang kulit dan dipotong dadu, taruk gula dan cinnamon, letak dalam pot pie, dan bakar.  Rasanya sama seperti macam korang makan apple pie kat Mc Donalds tu.  Mudah, bukan?  Kalo tak suka epal hijau, boleh gantikan dengan plum, nenas, atau keladi ungu tu.  Lagi berbaloi sebab boleh dapat makan banyak-banyak!

Selamat mencuba!

Pssstt...boleh masukkan resepi ni dalam list menu bekal dan sarapan pagi.  Ingat, untuk kita-kita ajer!  (dah macam astro ceria plak!)


Thanks for reading this entry!







No comments: