Video Of The Month

Wednesday 9 January 2013

Back to the Basic, back to the normal...2013

Assalammualaikum...

First of all, Selamat Tahun Baru 2013. (boo...erin, dah lapuk pn!)

Kpd bdk2 skolah, selamat melangkah ke alam persekolahan.

Kpd aku, selamat kembali menyibukkan diri dgn tugas2 seharian.

Setelah berbulan2 cc aku diambil alih oleh adik ipar aku, kini setelah melangkah ke alaf baru, maka nyer aku telah memulakan beberapa langkah pengurusan yang baru.

First, pecat adik ipar aku sndiri.  Dan kini aku dan laki aku plak yg akan bertggungjawab handle semua urusan cc mulai skrg ni.  Sbnrnya ada tujuan baik sbb aku dan laki aku pecat adik ipar aku.  Dia ada diploma.  Dia dah berumur 20 thn ke atas.  Seharusnya dia ptut pandai mencari rezeki, bergaul dgn dunia luar, merasai pengalaman bekerja dgn org dan bknnyer dok melanguk kt cc aku main game 24 jam.

Second, upgrade cc aku setelah mendapat wang besar wang besar dari director cc a.k.a mak mertua aku. Ini bertujuan untuk mendapatkan lebih ramai lagi customer dan mengukuhkan lagi customer yg sedia ada. Biar diaorg juling mata main game sebanyak2 nyer.

Kgkadang bgus gak bila aktiviti aku back to the normal, sbbnyer...

-  Mengurangkan aktiviti joli aku.  Tak joli sgt pn.  Joli beli brg dapur jer.  Mesti nak ajak laki aku gi ke sana lar, ke sini lar, ke sinun lar.  Yelar since adik ipar aku jaga cc tu ari, laki aku pn rasa sgt bosan bila asik dok umah layan lptop jer.  So, biarlah dia dok jaga cc tu.  Laki aku jaga cc tu lg baik dari adik dia yg jaga.  Bdk tu bknnyer nk jaga cc sgt, dia leka, dia jaga cc sbb nak main game, line cc aku kn dh laju.

-  Boleh menaikkan kadar tabungan duit aku dari hari ke hari.  Bila dah kuar joli, of cos lar kena kuar duit skali kn.  So bila aku tak kuar ke mana2, asik dok jaga cc setiap hari, maka nyer aku telah dpt menjimatkan duit sebanyak mungkin.  Baru sedap hati tgk duit berkepuk2 dlm beg duit.  Walaupn beg duit bkn dari yg berjenama, beli pn dgn harga RM29.00 jer.

-  Aktiviti harian aku jadi padat.  Dari menguruskan anak nk ke skolah, uruskan maira, buat keja2 umah, hingga ke jaga cc.  Bila dh padat, nk buka lptop pn terasa malas.  Dh takde masa nk melingkar2 lg.  Ada jer keja nk buat itu, nk buat ini.  Non stop wat keja.  Takpe aku suka.  Takde lar aku bosan sgt bila takde benda nk buat.

- Dapat menguruskan badan.  Bila aku dah penat wat keja mcm2, selera makan pn jadi kurang.  Aku lebih suapkan bdk2 makan jer.  Bila ank2 aku dah kenyang, aku dah senang ati.  Makan pn bleh lupa.  Sekaligus berat badan aku pn turun sbb makan pn tak tentu hala.

Aku mmg blum mendapat lagi green light dari laki aku utk bekerja.  Sbbnya laki aku risau takde saper nk uruskn ank2 mkn minum pakai diaorg nnti.  Kang bila dh keja nnti, balik keja jer, of cos aku plak yg stress. Mana nak wat keja2 umah lg, mane nk tolong ajar bdk2 wat keja2 skolah diaorg nnti.  Arghh...mcm2 lg ar.  Aku rasa aku pn takleh nk handle dua tiga keja sekaligus.  Biarlah aku tumpukan pada satu pekerjaan dulu iaitu surirumah.  Cukup makan, cukup pakaian, dpt umah sndiri yg selesa, ada cc yg hari2 buat duit, collect duit sewa umah tiap2 bln, then apa lg yg aku nak kan lg dlm hidup?  Sumonyer...syukran alhamdullilah!!

Dengan adanya bdk2 dah naik sekolah, maka makin lembap lar aku nk post citer kt blog ni.  Masa cuti sabtu dan ahad pn kdg2 takde masa nk update blog sbb aku sibuk merehatkan diri aku sepuas2nya.  Kgkadang ada mcm2 bnda nk wat dan mcm2 hal yg berlaku bila cuti weekend kan.  Yg paling best, cuti weekend aku bleh layan korea smpai ke pagi.  Kalo layan drama korea waktu minggu bdk sekolah, sure mata aku akan jadi mcm beruang panda.  Oh, no..no..!!  Utamakan kesihatan yerk!

End of story, msuknya tahun baru ni, everything back to the normal daily basis.  Hari2 asik pikir nak wat sarapan pagi apa?  Nak bawak menu apa utk bekal skolah bdk2?  Mcm tu lar tugas seorg ibu setiap hari.  No regrets. I'm happy with what I'm doing it right now.  Layan anak2 makan.  Mandikan maira.  Ajar bdk2 wat keja skolah.  Oh, mcm2 lagi lar!  Keja yg sama yg kaum ibu2 buat selalu kat umah.  Tak perlu lar nk explain pjg lebar yerk!  

Thanks for reading yea...


p/s  :  tak lama lg cc aku akan di upgrade.  main lar game online smpai juling2 mata korang!  yeehaaa....!!




No comments: