Video Of The Month

Monday 11 March 2013

Specky? Doesn't Mean Cannot be Stylo, babey...

Assalammualaikum...

Annyeonghaseyo.
Jal jinesseoyo?  Jeoneun jal jinaeyo.

Haaahhh...amek kaw!  Paham tak?  Automatik trus belajar cakap Korea ko...!!

Maksudnya...

Hello,
Awak apa khabar?  Saya kat cni sihat selalu.

Ok, kali ni kita kupas fashion about specky plak!

Adakah anda specky?  Saya specky.  Since dari tingkatan 1 lagi.  Dulu2 mase tingkatan 1, specky aku besar gedabak tau, dah mcm pakai google jer!  Siap bingkai bercorak harimau belang lagi.  Masa tu bapak aku yg belikan, mana bleh sesuka ati nak demand mcm2.  Masa tu beli spek aku pn dah terbang RM300 seyh, mahal giler!!

Bila aku dapat duit PTPTN, dpt lar hajat nak tukar spek yg baru. Masa tu aku wat spek siap tinted lagi.  Wah, tu lar specky aku yg paling cantik skali aku pernah buat.  Pakai lama gak tu.  Pastu bingkai patah, trpaksa beli yg lain plak.

Tiap kali tukar spek mesti power rabun akan naik nyer.  Pastu bila pakai spek baru, mesti pening2 kepala jap sbb nk adjustkan power baru dgn keadaan sekeliling kan.  Sbb tu aku tak suka kalo tukar spek baru.  Ingatkan nk stay dgn power lama tp tak bleh lar.  Nanti makin lama, power makin naik.

Aku pernah try pakai contact lens.  Yg jernih dgn yg kaler2.  Tapi yg kaler2 tu aku selalu amik neutral kaler jer contoh brown color.  Blum pernah lagi aku nak pakai contact lens kaler biru ke purple ke grey ke pelangi ke.  Bunyi jer dah mcm gedik2 hokey...!!  Aku tak pakai lama contact lens ni.  Lagipun penjagaannya agak merumitkan dan aku pun mcm clean freak sket.  Even dah cuci tangan pun, aku rasa tangan aku still tak bersih lagi bila nak pegang contact lens tu.  So, for better idea pakai cermin mata jer lar, lebih selesa.

Tapi tu lar, mentaliti orang zaman sekarang, kalo kita specky, looks like makcik2.  Nmpak mcm orang tua.  Tak leh nak melawa, berfesyen, nnti pakai tudung nmpak mcm selebet, outdated lar, bla..bla..bla..dan bla.

Jangan sempitkan pemikiran anda.

Saper kata specky tak bleh nak bergaya?

Depends lar pada pemilihan bentuk spek yang anda suka.  Like me, suka spek yang fulling frame.  Tak suka bingkai separuh2 ni.  Dulu pernah pakai, lps tu tak tahan lama sbb pakai lasak sgt kan sampai kanta cermin jadi calar balar.

Jom kita terjah gaya trend spectacles yang tgh hot skrg...(sambil2 tu bleh lar aku simpan hajat nak tukar specky yg baru, uhuii...!!)

Before that, here is the hot tips...

How to look glamourous with your glasses on

1.  Girls with those large spectacles are always looked down upon. No matter how beautiful their eyes, how beautiful and graceful they look, spectacles does no good to them. However, spectacles are becoming hotter and a latest trend amongst working people, especially women. Here are few makeup tips for the bespectacled.
2.  Makeup tip for the bespectacled: It is important to focus on the eyes, though they are hidden by the frames, say beauticians. Line the eyes around the do not let the liner get smudged and create dark and weird looking circles. Try using white eye-liner on your lower eye lid if you want your eyes to look big.
3.  Makeup tip for the bespectacled: A hint of eye shadows will add glam to your face and personality altogether. Go for dramatic colors like lilac or rose pink instead of conventional blue, green and the rests.
4.  Makeup tip for the bespectacled: Make use of concealer and primer as and when required. Try to hide the uneven pigmentation and conceal all the problem areas around your face.
5.  Makeup tip for the bespectacled: make proper use of foundation that matches your skin tone and let your face look even.

Ni mcm specky agogo jer, tapi lawo gak kan...


Org Korean suka pakai specky mcm ni.  Besar gedabak...

Bingkai nipis tapi tangkai besar ler plak...tak sesuai!!

Owh...specky ni mcm comel jer!  Ker org ni yg comel?


Ni pun mcm bleh tahan lar...

Kira ok gak yang ni...

Bingkai bercorak. 

Half frame.  Tak minat...

Ni dah mcm google jer...


Ni pun sweet.  Tapi tak suka tangkai specky yg kecik, mudah patah.


Oh, so sweet...!!!  Lain dari yang lain.  Nak yg ni, nak yg ni!!


Green color mmg color specky yang aku tak kan pakai.  Hahaha...


Unique looks.  I like it...!!


Bentuk muka juga memainkan peranan yg penting dalam pemilihan jenis bingkai spectacle yg kita pakai.


Aku nerd pun dapat pakwe hensem tau!  Ko ada...??
(suka2 aku jer wat caption gmbar ni)


Oh emm gee!!  This is so sweet!!  Bingkai maroon - pink.



Katy Perry mmg unik. 


Bingkai jenama Chanel seyh!!  Mesti mahal rabak ni...


Style Mewz: Optical Eyeglasses Trends for 2012
Kalo dah rabun tu, pakai jer lar spek!  Org yg xde pendirian jer pikir yg pkai spek ni nmpk mcm makcik2.  Akui lar kecacatan sendiri, don't be hipokrit hokey...!!


Style Mewz: Optical Eyeglasses Trends for 2012
Aku pakai spek besar gedabak pun still bleh bergaya dengan aksi menggoda.  Hangpa bleh wat ka??


fall winter 2011
Bingkai dari jenama terkenal.  Tak minat.


Kenapa spek ni dipanggil Diva?  Sbb ada bling2 kat tangkai spek tu...


Biarlah orang panggil aku nerd skali pun, sbb aku tak suka pamerkan rahsia kecantikkan aku pada semua orang...


Celebrity specky.  Ok jer diaorg pakai spek.  Tak poyo pun!  


Gaya spek Preity Zinta pun mcm ok gak kan.  Pandai diaorg suaikan bentuk muka dgn bingkai spek tu.


I belong to me.  Being nerd, can being fabulous, babey!



Adalah 2-3 ketul gambar bentuk spek yg aku berkenan.  Nanti kalo nak tukar spek yg baru next year ker, bleh ar refer kat cni.  Tips yg paling penting, jangan pakai bingkai spek yang jenis kembang.  Jenis tangkai dgn bingkai spek yg tebal tu.  Nanti bila pakai tudung pun akan jadi kembang gak!  Pilih lar jenis tangkai dan bingkai yg sederhana tebal or tidak terlalu nipis sgt.  


Thanks for reading yeah...!!


No comments: