Video Of The Month

Friday 6 September 2013

Home sweet Home!

Assalammualaikum...


Kali ini kita akan masuk topik semasa.  Topik fesyen kita ketepikan dulu yerk!

Zaman sekarang ni orang tengah dok kalut nak beli umah.  Sana sini orang complain, susah nak beli umah sekarang sebab nilai hartanah terlalu tinggi.  Gaji ribu riban pun belum tentu ckup duit nak beli umah.  Kalo tanya kat orang2 bujang, mesti diaorg akan cakap...

" Awat sibuk-sibuk nak beli umah?  Dok umah sewa dah lar.  Hidup mana yang mampu jer. "

Yer, memang betul ckp diaorg sbb diaorg blum ada tanggungjawab yg berat lagi.  Dok bujang bleh lar. Dah kawin nanti, baru tau erti tanggungjawab.  Sedangkan mereka yang baru berkahwin dan dah beranak pinak pun sudah tentu mengimpikan tempat tinggal selesa utk family mereka hingga ke anak cucu kan.  Sebab tu mereka fikir, sampai bila nak hidup menyewa, at least nak beli gak satu umah supaya itu lar yang akan menjadi tanda titik peluh penat bekerja selama ini dan itu lar harta peninggalan untuk anak2 kan.  Kita ni sebagai mak bapak, tak tau ajal maut kita sampai bila.  Kalo kita dok menyewa umah, kalo ajal maut datang menjemput, kesian plak kat anak2 kita yg terpaksa hidup merempat kan.  Sebab tu orang2 tua kata, " Sediakan payung sebelum hujan"

Kalo kita tanya kat orang yang dah ada umah sendiri, tentu diaorg akan rasa puas hati sbb tak perlu lagi nak pindah randah.  Dok setempat jer.  Tak kira lar umah tu besar ke kecik.  Rumah atas tanah ke, umah atas umah ke, yang penting sekali keselesaan family kita.  Tapi ada sesetengah nyer amat menitikberatkan kemudahan yang sedia ada sebelum hendak membeli umah contohnya sekolah, kedai2, masjid, tempat makan, kemudahan awam seperti pengangkutan bas dan teksi serta tempat rekreasi.  Kalo kita beli rumah jauh nun kat pelusuk hutan, kat celah2 bukit, tapi jauh dari sekolah, jauh dari kedai2 berdekatan, dan kemudahan yg sedia ada pun tak guna gak.  Apa yang penting, bijak semasa memilih dan membeli rumah.

Sekarang ni aku dok kat umah lot kedai.  Yer, lot kedai 2 tingkat ni mmg kitaorg beli.  Dibeli sebelum aku kawin dgn my laki.  Tau2 jer dah ada, muahahaha!  Sekarang ni ada lagi beberapa tahun jer nak abis bayar.  Nilai lot kedai yang my laki beli ni dijangka bleh mencecah purata RM500-600k mengikut pasaran hartanah sekarang (yesza, hutang paling besar ni!  sebulan rm3k nak kena byr.)  Tingkat bawah buat bisnes cyber cafe cum kedai komputer, tingkat atas kitaorg deco jadi umah kondo.(muahahaha...tak agak2!)  Dulu tingkat atas kedai aku ni pernah sewakan bilik kat orang.  Tapi dengan penyewa yang liat nak bayar sewa bilik ditambah plak dgn penyewa yg maha pengotor nak mampus, maka kitaorg terpaksa halau semua sekali penyewa.  So kitaorg modified sket, cat lawa2, maka nyer aku berpindah kat tingkat atas kedai ni atas sebab....

- sekolah rendah dan sek agama yang dekat dgn kedai aku - cuma jalan kaki jer
- kedai makan mamak sebelah dgn kedai aku
- ada klinik 1 Malaysia sederet dgn kedai aku 
- kedai bengkel kereta depan kedai aku pn ada, sederet dgn kedai aku pn ada
- supermarket pun dkat seberang jalan, jalan kaki jer
- masjid besar jalan straight depan kedai aku
- tuisyen sebelah kedai aku jer
- perhentian bas dan teksi pun ada
- Stesen minyak.  Keluar taman dan jumpa stesen minyak.
- kedai makan nasi campur yang murah giler dan ayamnyer besar rabak!
- setiap Selasa ada pasar malam berdepan dengan kedai aku

Pendek kata, semua kemudahan mmg lengkap.  Itu lar yg membuatkan aku terus jatuh hati nak dok situ walaupun dok atas umah kedai jer.  Sebab tu ramai penyewa dok asik tanya, ada vacancy tak umah kat atas kedai tu.  Ini disebabkan kemudahan yg strategik dan berdekatan dgn area lot kedai aku. Cukup lar bagi orang sewa sekali, tak kan ku bagi sewa berkali2!  (bleh buat lirik lagu plak!)  Actually my laki ada lagi 3 biji umah sendiri. (ok, jgn copong, tutup mulut nanti masuk lalat!)  Semuanya kat area Johor jer.  Mesti orang akan tanya...

" Aikk, dah ada umah sendiri, naper nak dok umah atas kedai plak? "

Umah sendiri ke umah lot kedai ke sama jer.  Janji ada tempat utk berteduh kitaorg sekeluarga.  Aku tak pikir dok umah lot kedai ni low standard.  Pegi mampos lar dgn standard ko sana!  Aku pikir kemudahan awam jer.  Anak aku senang nak gi sekolah - just jln kaki jer.  Anak aku nak gi tuisyen pun dkat - sebelah pintu jer.  Supermarket pn dekat, senang aku nak gi beli barang dapur.  Tgh2 malam kalo lapor, order jer kat kedai mamak sebelah.  So, aku dah jimat banyak.  Aku tak perlu byr yuran tambang bas sekolah tiap2 bln.  Jimat duit minyak lagi sebab aku tak perlu ke sana sini kecuali pi makan kat luar lar.

Gambaran sebenar keluasan rumah lot kedai aku. Klik di sini.

Ada 2 hall.  Hall yang kat tengah tu mmg besar giler.  Ada 4 bilik.  Satu bilik depan mmg besar so anak beranak sumo boleh tido kat situ jer.  Satu bilik buat stor.  Satu bilik buat bilik wardrobe ataupun bilik pakaian.  Satu bilik lagi buat bilik tetamu.  Kalo nak tido kat luar pun bleh sebab orang Johor kan suka tido sepah2 kat hall kan.  Lagi syiok wooo...

2 biji umah kitaorg bagi sewa kat orang.   Satu lagi umah plak mak pak mertua aku dok sekarang.  Dulu aku pernah dok serumah dgn mak pak mertua aku.  Tapi tak best lar sebab semua kemudahan awam tersangat lar jauh.  Lps tu dapat plak jiran yg suka menunjuk-nunjuk, mmg tersangat lar tension dan meluat.  So, aku lebih rela pindah dari umah tu dan dok kat umah atas kedai.  Lagipun anak2 makin lama makin membesar, then kesian kat my laki asik ulang alik dari cybercafe ke umah, and lastly kesian plak kat my kids nanti kalo nak pergi sek rendah sebab kat sini darjah 1, 2, dan 3 kena sesi petang.  So, we are decided untuk dok umah atas kedai jer.  Laki pun senang nak jaga cybercafe, turun bawah jer dah sampai ke tempat kerja.  Anak pun senang nak pergi sekolah, depan mata jer kan, balik sek dah bleh terus mandi, dah siap makan dan buat keja sekolah.  Ni kalo bdk2 sesi petang, balik sekolah naik bas, mau nyer sampai magrib baru nak sampai rumah.  Anak aku balik sek agama sesi pagi, sempat makan tengahari kat rumah lepas tu terus bersiap gi sek rendah sesi petang plak.  Aku pun tak risau sgt kalo nak hantar my kids pergi tuisyen sebab kiri kanan sebelah cycbercafe aku ialah pusat tuisyen.  Bleh dikatakan pusat tuisyen terkenal lar gak sebab ramai orang hantar anak diaorg kat tuisyen ni dan banyak cawangan. Dengar kata, testimonial depa bagus.  

Cuba korang bayangkan berapa banyak penjimatan yang telah aku buat.  

Alhamdullilah.  Walaupun dok umah atas kedai jer, tak dok umah atas tanah, asalkan family aku senang dari segi semua kemudahan, itu sudah cukup memadahi bagi aku.  Lagipun my laki pernah bertitah...

" Kalo dok umah 2 tingkat besar mcm maner sekali pun, tiap2 bulan mesti nak kena bayar kan, bukannyer umah tu bleh bagi duit tiap2 bulan kat kita. Kalo dok umah kedai, tingkat atas kita buat umah, tingkat bawah kita buat bisnes, hari-hari buat duit bagi kat kita kan.  Hujung bulan kita bayar sewa, lebih untung kita bleh simpan.  Betul tak? "

" Betul kekanda ku. Sangat bijak tuan hamba menilainya..."

Yang penting, beli lar umah setakat mana anda mampu.  Janji kita ada tempat untuk berteduh anak beranak.  

Beli umah tu dah kira hutang.  Hutang dgn bank, nak bayar cukai pintu lagi.  Kalo sanggup nak bayar hutang umah sampai bertahun-tahun, teruskan niat anda.  Sebab selagi kita ada hutang kat dunia, bila kita mati, roh kita akan terapung-apung antara bumi dan langit.  Even kita mati syahid pun, roh kita tetap akan terapung-apung gak.  Oleh itu, jangan lar kita riak dengan hartanah yang ada sebab itu semua adalah pinjaman hutang jer bukannyer bayar cash pun.  Esok-esok umah kita yang terakhir ialah kubur gak kan.  Pandai buat hutang, pandai lar kena bayar.

Alhamdullillah, lot kedai yang aku beli ni pun ada lagi 4-5 tahun jer nak settle abis bayar kat bank.  Nak tukar geran hak milik tu pun makan masa gak kat bank.  Satu biji rumah mmg dah lama abis bayar kat bank, dah selamat tukar hak milik pun. Satu lagi biji umah nak settlekan abis bayar RM12k kat bank awal tahun depan, In Shaa Allah.  Lps tu dah bleh pindah hak milik.  Yg last lagi umah mak pak mertua aku dok sekarang, lama lagi nak abis sebab umah tu baru beli 5 tahun lepas.  Semoga cepat lar abis bayar hutang semua ni.  Beli properties sumo ni byr pakai hutang, mana ada byr cash selepuk gitu!  Jangan lar riak sgt sampai dok gebang kat orang yang ko baru beli umah.  Orang pun dok puji...

" whoaa...untungnya dapat beli umah! "
" murah rezeki ko, dapat beli umah kan.  ikutkan aku ni sampai bila entah nak menyewa..."

Tapi ada tak orang tanya...

" berapa tahun kena ikat dgn bank byr loan umah? "
" full loan ke? sebulan bayar berapa?  ikat baper tahun? "
" tolak kwsp ke nak beli umah?  abis nanti dah tua, kwsp ko dah tinggal sikit ar! "


Ok, maybe itu soalan sensitif kot.  Ataupun maybe akan membuatkan kita drop waterface bila orang tanya hutang yang kita sedia ada.





Jangan terlalu mendesak pasangan anda untuk membeli rumah jika pasangan anda tidak mampu.  Sebaliknya menyimpan lar dulu sedikit demi sedikit.  Ada rezeki, In shaa Allah, dapat lar anda membeli sebuah rumah.  




Another 5 years, bila dah abis byr lot kedai ni, mmg kitaorg planning tak moh tambah lagi aset properties.  Cukup lar.  Alhamdullilah.  3 biji umah dan 1 lot kedai, apa lagi ko nak?  Aku tak mau menghabiskan masa tua aku nanti dengan dok bayar hutang jer.  Aku planning sebelum umur aku cecah 38 tahun, bebas hutang sana sini, dan bleh lar gi berjimba, eh..salah!  Bleh lar aku menikmati hari2 tua aku dengan tenang.  

Moral of story, jangan ingat beli umah tu macam beli jajan jer.  Sebelum nak beli rumah, kita kena persiapkan mental dan fizikal sebab kita nak tambah hutang kan.  Kita kena kaji dulu kawasan persekitarannya.  Kalo umah lawa nak mampos tapi jauh dari sekolah, jauh dari kemudahan awam pun tak guna gak.  Lain ler kalo kita takde anak kan.  Tak payah susah2 nak pikir.  Yang penting, kalo kita nak beli rumah, kena lar menyimpan dari sekarang.  Sebab bila dah beli umah, lagi satu hal plak nak mendeco umah kan.  Tak kan nak biarkan umah kosong macam tu jer.  Nak gak top up macam2 utk serikan umah, yer tak?

Jangan ingat orang yg banyak umah sendiri tu, kaya raya.  Yer, mmg kaya pun.  Kaya dgn hutang.  Hutang dah abis bayar, baru bleh declare kaya raya.  Muahahahaha....!!!



Thanks for reading this entry....




1 comment:

Anonymous said...

Setuju sngat2...