Video Of The Month

Thursday 13 March 2014

Fashion Chapter 21 : Uneven Hemlines Tops and Dress

Assalammualaikum....


Tahukah anda apakah itu Uneven Hemlines?


Adakah ia sejenis chicken ham?


Oh, tidakkkk....!!!


Ini lagi gorgeous dari chicken ham, hangpa tau!


Mengikut pemahaman saya, uneven hem atau lebih dikenali asymmetrical hems bermaksud potongan kain yang pendek di depan tapi panjang di belakang untuk memberikan gaya simetri pada si pemakai.  Tidak diketahui bilakah dan siapakah yang menciptanya tapi gaya uneven hem ini telah wujud sejak zaman 80-an lagi.


Jenis gaya uneven hemlines ini bukan sahaja terdapat pada jersi, malah turut diberi impak baru selaras dengan fesyen terkini.  Kebiasaannya, uneven hemlines paling sesuai digayakan pada fabrik yang lembut and drapey like chiffon supaya they can collapse gracefully along the contour of the body.


Berdasarkan kepada kepanjangan uneven hem, ianya lebih sesuai dipadankan dengan jeans bootcut, ataupun wider cut trousers.  Asalkan bukan skinny jeans atau leggings, sekadar memakai jeans berpotongan longgar ataupun palazzo boleh dipadankan untuk tampil sebagai gaya muslimah. Selain daripada itu, maxi skirt juga amat sesuai untuk memberi imej sopan kepada gaya muslimah.


Ada macam-macam bentuk gaya uneven hemlines ini. Antaranya adalah seperti contoh di bawah.  Perbezaannya ialah kepanjangan dan kependekkan kain depan dan belakang.

How to draft your own asymmetrical hem dress pattern by thisblogisnotforyou.com
How to draft your own asymmetrical hem dress pattern by thisblogisnotforyou.com
How to draft your own asymmetrical hem dress pattern by thisblogisnotforyou.com
How to draft your own asymmetrical hem dress pattern by thisblogisnotforyou.com
How to draft your own asymmetrical hem dress pattern by thisblogisnotforyou.com
How to draft your own asymmetrical hem dress pattern by thisblogisnotforyou.com


Jom kita terjah pula gaya contoh-contoh penggayaan uneven hemlines tops dan dress yang boleh d'itransform'kan kepada gaya muslimah.



Kalo untuk dress ni kan, anda hanya perlu pakai seluar ( bukan legging yerk!) dan padankan dengan jacket or cardigan untuk gaya muslimah.




Whoa..comel kan?  Tapi ingat, jangan pakai legging yerk!  Pakai jeans pun boleh!  



Gaya muslimah uneven hem yang anggun sekali!  Tapi jangan pakai leggings yerk!  


Uneven hems pun ada dalam bentuk cardigan.



Contoh yang terbaik!


Contoh uneven hemlines dress.  Ikut kreativiti anda untuk 'transform' kan kepada gaya muslimah.  Yang penting, elakkan dari memakai legging dan juga skinny jeans.  Juga jangan dilupakan untuk memakai cardigan atau jacket.  Elakkan dari memakai uneven hemlines dress yang jarang yerk!



Inspiration.  Tinggal nak pakai tudung jer kan.  Ni adalah uneven hemlines tops.



Baju kurta kadang-kadang sengaja dipotong simentri panjang pendek di bahagian depan dan belakang.  Kalo jual kat Malaysia, dah lama aku beli nok!



Dia mix and match kan uneven hemlines tops dan cardigan dengan seluar palazzo.  Brilliant!



Ok, ni takde kena mengena.  Nampak macam ketat, yerk dok!  Elak-elakkan yerk!  Tapi aku berminat dengan ropol ala-ala mini skirt kat tengah-tengah tu.  Boleh tak include dalam design baju raya tahun ni?  Tapi tak moh ler ketat sendat macam ni.  Nampak macam comel jerk....


Whoaa...I love this chiffon uneven hemlines cardigan!  Dah macam matrix pun ada!  Stylo seyh!  Mana nak cari?  Mana nak cari?  Aahhh...jahit sendiri lar!



Inspirasi gaya muslimah tapi gaya tudung jangan ikut lar.  Kalo boleh dilabuhkan yerk!



Another inspiration.  Tapi jangan tiru seluar yang dia pakai.  Pakai jeans or slack ok ker per?



Mix and match uneven hemlines tops



Inspiration hijab style



Macam biasa, ko tak perlu nak pakai legging untuk padankan dengan baju ni.  Pakai jeans pun boleh.  Tak perlu nak tunjuk kat semua orang yang kaki ko tu jenis 'kayu ranting' atau 'kayu balak'.





Lawa kan fabrik print color dia?  So brightly!


Long, lightweight and sheer, this black-and-white shirt covers all the right angles.
Whoaaa...omputih pun pandai gak pakai baju bertutup macam gini!


mix and match

Hijab styles mix and match created by me!  Uneven hemlines dress dipadankan dengan seluar dan jacket.


hijab style 01

Hijab style created by me...me...me!  Love that uneven hemlines cardigan!  I'm sorry, I'm still learning.  Is this okay as hijab style?



Are you ready for style with it?  Tu ler...banyak sangat terpengaruh dengan fashion korea sampaikan terikut-ikut plak!  Tapi takpe...sebab fashion dalam Islam tu tak salah.  Asalkan kita tidak berpakaian mengikut agama orang lain, tidak berpakaian jarang, tidak ketat dan sendat, melabuhkan tudung hingga ke paras dada, jangan pakai tudung seperti bonggol unta, dan juga jangan bertabarujj.  

Sekian ceramah dari saya kali ini.  


Thanks for reading this entry!  



No comments: