Video Of The Month

Thursday 6 March 2014

Tutorial 5 : DIY Batwing Cardigan Scarf

Assalammualaikum...


Meh...jom duduk rapat-rapat.  Sesaper yang pandai menjahit tu, boleh lar buat tutorial ni.

First of all, mesti di antara kita mengeluh sebab terlampau banyak menyimpan tudung-tudung ataupun scarf yang tak digunakan lagi.  Puncanya ialah tudung-tudung atau scarf yang kita gunakan sering kali bertukar mengikut peredaran zaman.  Sekarang, kita semua dah pakai tudung instant.  Main sarung jer kan!  Tapi aku tetap setia dengan tudung bawal forever and ever.  So, apa nak buat dengan tudung-tudung lama kita tu?  Tak kan nak pre-loved kat orang lain plak!  Belum tentu ada orang nak tudung-tudung pattern yang lama tu.  Then, why not kita come up with the idea dengan buat batwing cardigan scarf menggunakan tudung terpakai.

Brilliant isn't it?



Kita perlukan tudung chiffon yang empat segi besar gedabak.



Pandangan dari sisi.




Pandangan dari sisi depan.  Gini ghupernya yang akan kita buat nanti.  Boleh dipadankan dengan inner berlengan panjang ataupun t-shirt berlengan panjang.  Sebab chiffon tak panas kan.  Boleh dijadikan sebagai penambah gaya.



Tarik 2 bucu tudung ke depan.



Amik satu bucu tudung yang lain.



Cantumkan tapi berlapis seperti gambar di atas.  Sesuaikan dengan saiz bukaan dengan lengan anda.  Kalo aku kan, tak suka besar-besar sangat.  Biarlah agak-agak fit sket dengan saiz lengan aku terus.



Cucukkan dengan peniti dulu.  Then jahitkan dengan kemas.



Do the same with the other one.



Dah siap!  Mudah kan!  Kalo takde tudung chiffon, pakai tudung jenis yang lain pun ok gak!  Tak kisah lar printed ker plain ker, sama jer! 


Let's be creative with our tudungs!


Thanks for reading this entry!


No comments: